جلد 4، شماره 34 - ( بهار و تابستان 1396 )                   شماره 34 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

farazi F, Esmaeili M, Eskandari E, hatami M. Effect of Training Educational pattern on Improving Parent-Child Relationship with Subsequent critical thinking. erj. 2017; 4 (34)
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-260-fa.html
فرازی فریبا، اسمعیلی معصومه، اسکندری حسین، حاتمی محمد. تأثیر آموزش الگوی تعلیمی بر روابط والد-فرزند با همایندی گرایش به تفکر انتقادی. نشریه پژوهش‌های تربیتی . 1396; 4 (34)

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-260-fa.html


دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:  

والدین و فرزندانشان در دوران نوجوانی روابط تازه­ای با یکدیگر برقرار می­کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش الگوی تعلیمی بر روابط والد-فرزند با همایندی گرایش به تفکر انتقادی بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری کلیه دانش­آموزان دختر کلاس دوازدهم هنرستان­های شهر بیرجند در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ بودند. گروه نمونه با استفاده از شیوه نمونه­ گیری خوشه­ای چند مرحله­ای و انتخاب تصادفی یک هنرستان از سطح شهر بیرجند و انتخاب تصادفی دو رشته تحصیلی و با در نظر گرفتن کلاس به عنوان واحد نمونه­گیری، انتخاب شده و در نهایت به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. از پرسشنامه­ های رابطه والد-فرزند فاین، مورلند و سئوبل (۱۹۸۳) و گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (۲۰۰۳) برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. داده­ های بدست آمده با آزمون کواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش الگوی تعلیمی موجب بهبود روابط والد–فرزند می­شود. همچنین نتایج نشان داد که بهبود روابطی که نتیجه آموزش الگوی تعلیمی بود توانست گرایش به تفکر انتقادی فرزندان را در بعد خلاقیت و تعهد افزایش دهد. با توجه به نتایج بدست آمده می­توان گفت با بهبود روابط والد-فرزند در اثر آموزش الگوی تعلیمی گرایش به تفکر انتقادی در فرزندان نیز افزایش پیدا می­کند.

نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb