Journal archive for Google Scholar Robot!

نشریه پژوهش‌های تربیتی



Volume 12, Number 46 (2023-9)


Integration of artificial intelligence chatbots in English language teaching and their impact on students' speaking skills and achievement motivation
ادغام چت ربات های هوش مصنوعی در تدریس زبان انگلیسی و تاثیر آنها بر مهارت گفتاری و انگیزه پیشرفت زبان آموزان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [XML] |

The testing of creativity model with self-management by mediating creative self-efficacy in elementary students with learning problems
آزمون مدل خلاقیت در دانش آموزان دبستانی دارای مشکلات یادگیری از طریق خودمدیریتی به واسطه خودکارآمدی خلاق
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [XML] |

An analysis of the challenges of sex education: A systematic review Study
تحلیلی بر چالش های تربیت جنسی: یک مطالعه مروری نظام مند
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [XML] |

Synthesizing the components of the curriculum for recitation and recitation of the Holy Quran for primary school students
سنتزپژوهی مؤلفه های برنامه درسی آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم برای فراگیران دوره ابتدایی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [XML] |

The role of implicit intelligence and multiple intelligences in academic performance with the mediating role of academic engagement
نقش باورهای ضمنی هوش و هوش چندگانه در پیش بینی عملکرد تحصیلی با میانجی‌گری درگیری تحصیلی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [XML] |

"critical discourse analysis" of "female gender identity" in the official documents of education of the Islamic Republic of Iran and its consequences in the formal female gender education
"تحلیل گفتمان انتقادی‌" هویت جنسیتی زن در اسناد بالادستی آموزش‌و‌پرورش و پیامد آن در تربیت جنسیتی رسمی زن
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [XML] |

The moderating role of parent-child interaction in relationship of parenting practices with behavioral problems of elementary students
نقش تعدیل کننده تعامل والد-فرزند در ارتباط شیوه های فرزندپروری با مشکلات رفتاری دانش آموزان ابتدایی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [XML] |

Volume 11, Number 45 (2022-12)


The effectiveness of Brain-Compatible Learning on Students' Academic Competence and Cognitive Abilities
اثربخشی یادگیری سازگار با مغز بر شایستگی تحصیلی و توانایی های شناختی دانش آموزان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

explanation of moral academic behaviors: The role of character trait and ethical climate school
تبیین رفتارهای اخلاقی تحصیلی: نقش صفات منشی و جو اخلاقی مدرسه
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Presenting the evaluation model of virtual education in higher education during the corona epidemic with a structural-interpretive approach
ارائه مدل ارزشیابی آموزش مجازی در آموزش عالی در زمان همه گیری کرونا با رویکرد ساختاری - تفسیری
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Predicting teachers' self-efficacy based on cognitive flexibility function and teaching-learning concepts in inclusive education-based classes
پیش بینی خودکارآمدی معلمان بر اساس کارکرد انعطاف پذیری شناختی و مفاهیم یاددهی-یادگیری در کلاس‌های مبتنی بر آموزش فراگیر
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Effectiveness of Psychological Interventions on Academic Procrastination: A Meta-Analysis
بررسی اثربخشی مداخله‌های روانشناختی بر اهمال کاری تحصیلی: یک مطالعه فراتحلیل
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Strategies for coping with burnout based on Human Integrated Developmental approach (DIR): A qualitative content analysis
راهبردهای مقابله‌ای با فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان منطبق بر رویکرد تحولی یکپارچه: یک تحلیل محتوای کیفی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Assessing the current and desirable status of the curriculum for education for sustainable development in primary school from the perspective of teachers and analyzing its content in textbooks
بررسی وضعیت موجود و مطلوب برنامه درسیِ آموزش برای توسعه پایدار در دوره ابتدایی از منظر معلمان و تحلیل محتوای آن در کتاب های درسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Living experiences of Z-generation undergraduate students on factors affecting resilience during the COVID-19 pandemic : A Phenomenological Study
تجارب زیسته دانشجویان کارشناسی نسل Z از عوامل مؤثر بر تاب‌آوری در دوران شیوع ویروس کرونا : یک مطالعه پدیدارشناسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Current Patterns of Information and Communication Technology (ICT) Use in Exceptional Schools: A Grounded Data Theory Approach
الگوی جاری استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در مدارس استثنایی: رویکرد نظریه داده بنیاد
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Deconstructive analysis of direct instruction components from the perspective of the learning in the flipped classroom..
تحلیل ساخت شکنانه مؤلفه‌های آموزش مستقیم از منظر یادگیری در کلاس درس معکوس
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Developing students' health by promoting attachment to place in school design: based on the archetype scheme
توسعه سلامت دانش آموزان با ارتقای دلبستگی به مکان در طراحی مدارس: بر پایه طرح واره آرکیتایپ ها
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Relationship between Ethical Climate and Organizational Citizenship Behavior with the Mediating Role of Organizational Justice (Case Study: Tehran High Schools)
رابطه جو اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی‌ عدالت سازمانی (مورد مطالعه: مدارس متوسطه شهر تهران)
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Volume 10, Number 44 (2022-4)


The nature and process related to perceived social status among faculty members
ماهیت و فرایندهای مرتبط با ادراک از جایگاه اجتماعی در اعضای هیات علمی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Investigating the effectiveness of help-seeking Academic strategies on academic well-being, academic engagement and academic performance
بررسی اثر بخشی راهبردهای کمک خواهی تحصیلی بر بهزیستی تحصیلی، درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Investigation of Path Analysis Model of the Physical Activity Social Support of Parents among Adolescent Girls
بررسی مدل تحلیل مسیر حمایت اجتماعی والدین از فعالیت بدنی در دختران نوجوان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Effective disciplinary methods on children's behavior In boarding schools under the auspices of the Welfare Organization
روش‌های انضباطی اثربخش بر رفتار کودکان در مراکز شبانه‌روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Studying the effectiveness of anger control training toys for children
مطالعه کارایی اسباب بازیهای اموزش کنترل خشم برای کودکان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Analyzing the factors affecting the prolongation in the years of graduate students’ study and its consequences
شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پیامدهای آن
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The role of job commitment, creative self-efficacy and psychological empowerment in predicting teachers' creative teaching
نقش تعهد شغلی، خودکارآمدی خلاق و توانمندسازی روان‌شناختی در پیش بینی تدریس خلاق معلمان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Design and validation of Mooc-based learning readiness questionnaire
طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه‌ی آمادگی یادگیری مبتنی بر موک
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Evaluating the performance of new elementary teachers in the context of combined learning (Face to Face and Virtual)
ارزشیابی عملکرد نومعلمان دوره ابتدایی در بستر یادگیری ترکیبی (حضوری و مجازی)
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Thematic analysis of students' lived experiences of online tests in the context of a SHAD network
تحلیل تماتیک تجربه زیسته دانش‌آموزان از آزمون‌های آنلاین در بستر شبکه شاد
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Investigation and analysis the status of the trans-disciplinary approach STEM in the school curriculum
بررسی و تحلیل جایگاه رویکرد فرارشته‌ای STEM در برنامه آموزشی مدارس
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

A study of virtual education in Shad network from a post-phenomenological perspective
بررسی آموزش مجازی در شبکه شاد از دیدگاه پساپدیدارشناسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Analysis of the Wittgenstein teaching model based on tacit knowledge approach
تحلیل مدل تدریس ویتگنشتاین بر اساس رویکرد دانش ضمنی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The transcendence of rational experiences based on Plotinus' aesthetic view
تعالی تجربه‌های عقلانی بر مبنای دیدگاه زیبایی‌شناختی افلوطین
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Volume 9, Number 43 (2021-12)


Structural equation modeling for predicting academic self-defeating behaviors based on brain-behavioral systems (BAS, BIS, FFFS), Uncertainty intolerance and intelligence beliefs due to the mediating role of academic expectations stress
مدل‌یابی معادلات ساختاری پیش‌بینی رفتارهای خودشکن تحصیلی بر اساس سیستم‌های مغزی _ رفتاری (BAS, BIS, FFFS) ، تحمل ناپذیری بلاتکلیفی و باورهای هوشی با توجه به نقش میانجی استرس انتظارات تحصیلی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Explain the design components of the orphanage in order to improve educational conditions
تبیین مؤلفه‌های طراحی مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست در راستای بهبود شرایط تربیتی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Study the mediating role of emotional intelligence in the relationship between the empowering structure of schools and the performance of elementary teachers in Mamsani city
نقش واسطه‌ای هوش هیجانی در رابطه بین ساختار توانمندساز مدارس و عملکرد معلمان ابتدایی شهرستان ممسنی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Relationship between Equal Educational ‎Opportunities with Quality of School Life and ‎School Belonging with the Mediating Role of ‎School Culture in High School Teachers
رابطه فرصت های برابر آموزشی با کیفیت زندگی مدرسه ای و ‌احساس تعلق به مدرسه با نقش میانجی فرهنگ مدرسه در ‌دبیران متوسطه
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Mediating Role of Perceived Competence in the Relationship between Perceptions of Parental Support and Socio-Economic Status with Academic Motivation among adolescent students
نقش میانجی ادراک شایستگی در ارتباط بین ادراک حمایت والدین و پایگاه اجتماعی-اقتصادی با انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

provide a model for empowering teachers in the field of virtual education during the Corona era
ارائه الگویی برای توانمندسازی معلمان در زمینه آموزش مجازی در دوران کرونا
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Design, Validate and Investigate of the Effect of Children's Sexual Education Multimedia
طراحی، اعتباریابی و بررسی اثربخشی چندرسانه‌ای آموزشی تربیت جنسی کودکان بر آگاهی والدین و مربیان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The neglected null dimensions of the curriculum obtained in the field of educational sciences from the point of view of new scholars of Farhangian University (A phenomenal study)
پدیدارشناسی ابعاد مغفول برنامه درسی کسب شده رشته علوم تربیتی از نگاه نومعلمان دانشگاه فرهنگیان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Investigating the Relationship between Attitude to School and School Bonding: The Mediating Role of Academic Hope
بررسی رابطه بین نگرش به مدرسه و پیوند با مدرسه: نقش میانجی امید به تحصیل
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The effect of using educational multimedia in storytelling on enhancing the creativity of fourth grade elementary school students in Downtown, Susangerd
بررسی تأثیر استفاده از چندرسانه‌ای‌های آموزشی در قصه‌گویی بر افزایش خلاقیت دانش‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان سوسنگرد
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Using Grounded Theory to Explain the Process of Developing Self-Regulated Students in Elementary Schools with Emphasis on the Role of Teachers
ارائه نظریه داده‌ بنیاد برای تبیین فرآیند پرورش دانش‌آموزان خودنظم‌ده در مدارس ابتدایی با تأکید بر نقش معلمان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Investigating the level of attention to the components of citizen participation education in elementary school textbooks
بررسی میزان توجه به مولفه‌های آموزش مشارکت شهروندی در کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

School-based management at the level of the Islamic Republic of Iran
مدیریت مدرسه محور در تراز جمهوری اسلامی ایران
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Status of Attention towards Mahdaviyat in the Textbooks of Public Education System in Iran
جایگاه توجه به مهدویت در محتوای کتاب‌های درسی نظام آموزش‌وپرورش عمومی ایران
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Volume 8, Number 42 (2021-3)


Effect of attribution retraining on the fear of failure and academic procrastination of Semnan high school girl students with test anxiety
تأثیر بازآموزی اسنادی بر ترس از شکست و اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان دختر دارای اضطراب امتحان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Virtual Teaching and Its Challenges in Corona Era from the Perspective of Mazandaran University Female Faculty Members: A Phenomenological Study
آموزش مجازی و چالش‌‌های آن در دوران کرونا از منظر بانوان هیأت علمی دانشگاه مازندران: یک مطالعه پدیدارشناسانه
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Mathematics Anxiety in Male High School Students in the Outbreak of COVID-19: The Role of Mathematics Motivated Strategies and Mathematical Resilience
اضطراب ریاضی در دانش‌آموزان پسر دبیرستان در دوره‌ی کووید-19: نقش راهبردهای انگیزشی یادگیری و تاب‌آوری ریاضی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Components and elements Synthesis of home-school sexual education curriculum
سنتزپژوهی مولفه‌ها و کنشگران برنامه درسی تربیت جنسی خانه- مدرسه
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Pathology of the Current Situation of the Student Assessment and Admission System in the Country with A Focus on the Entrance Examination and Providing A Solution to Improve the Student Assessment and Admission Model (A Comparative Study)
آسیب‌شناسی وضعیت فعلی نظام سنجش کشور با تمرکز بر کنکور سراسری و ارائه راهکاری جهت بهبود الگوی سنجش و پذیرش دانشجو (مطالعه‌ی تطبیقی)
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Evaluating the Health-Oriented Attitude of Parents of Elementary School Students towards the Reopening of Schools in the Corona Crisis
ارزیابی نگرش سلامت محور والدین دانش‌آموزان ابتدایی به بازگشایی مدارس در بحران کرونا
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Sex education programs for children and adolescents: A Systematic Review
برنامه‌های تربیت جنسی کودکان و نوجوانان:‌ مرور نظامند
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Volume 7, Number 41 (2020-10)


Developing a model of Farabi's rational education with an emphasis on intellectual reason
تدوین مدل تربیت عقلانی فارابی با تأکید بر عقل نظری
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The relationship between self-directed learning and academic vitality with the intermediate role of academic motivation
رابطه یادگیری خودراهبر و سرزندگی تحصیلی با نقش واسطه‌ای انگیزش تحصیلی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

An Analysis on the Evolution of Professional Identity among Teacher-Students in Frhangian University
تحلیلی بر تکوین هویت حرفه‌ای در بین دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Recognition and Assessment of MOOC Ethical Features (Course & Massive)
شناسایی و ارزیابی ویژگی‌های اخلاقی موک (انبوه و دوره)
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Codification of national standards for Iranian school counseling
تدوین استانداردهای ملی مشاوره مدرسه
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Investigating the Role of Eye Tracking Technology in Learning Research: A Ten Years Study
بررسی نقش فناوری ردیاب چشمی در پژوهش‌های یادگیری: مطالعه‌ی ده سال پژوهش
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The philosophy of media and its role on the social education with emphasis on the “reception” theory
فلسفه رسانه و نقش آن در تربیت اجتماعی با تاکید بر نظریه دریافت
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Volume 7, Number 40 (2020-3)


Jalal Al-Ahmad's approach in "school principal": A narrative of a realistic and critical curriculum
رویکرد جلال آل احمد در «مدیر مدرسه»: روایتی از برنامه درسی واقع نگر و انتقادی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The educational bottlenecks of virtual social networks on children and adolescents and its preventive strategies with emphasizing the educational teachings of the Qur'an and hadiths
تنگناهای تربیتی شبکه‌های اجتماعی مجازی بر کودکان و نوجوانان و راه‌کارهای پیشگیرانه با تأکید بر آموزه‌های تربیتی قرآن و احادیث
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Meta-analysis of the effectiveness of educational interventions on students' critical thinking
فراتحلیل اثر بخشی مداخله‌های آموزشی بر تفکر انتقادی دانش آموزان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Analyzing the Parents' Experiences of First course Elementary School Students from the Challenges of Virtual Education with Social Networks in the Time of Coronavirus Outbreak
واکاوی تجارب والدین دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی از چالش‌های آموزش مجازی با شبکه‌های اجتماعی در زمان شیوع ویروس کرونا
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Analysis of the Impact of Role Playing on Child Participation in Urban Space
تحلیل تاثیر نقش بازی در مشارکت پذیری کودکان در فضای شهری
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The relationship between empowerment of teachers and student’s use of networks
بررسی رابطه توانمندی معلمان با میزان استفاده دانش آموزان از شبکه های اجتماعی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Challenges of Preschool Centers Attached to Primary Rural Schools: Phenomenology Based on the Kaufman Model
چالش­ های مراکز پیش­ دبستانی ضمیمه مدارس ابتدایی روستایی: پدیدارشناسی بر اساس مدل کافمن
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Volume 6, Number 39 (2019-12)


Designing and testing of dynamic geometry software based on spatial skills and comparing its effectiveness with origami on spatial visualization and learning the mathematical course of sixth grade girl pupils'
آزمون نرم افزار هندسۀ پویا مبتنی بر مهارتهای فضایی بر تجسم فضایی و یادگیری درس ریاضی و مقایسۀ اثربخشی آن با اُریگامی در دانش آموزان پایۀ ششم ابتدایی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Presenting the causal model of rumination relationships with readiness to test the mediating role of mindfulness and academic disinterest
ارائه مدل علی روابط نشخوار فکری با آمادگی برای امتحان با نقش واسطه ای ذهن آگاهی و بی علاقگی تحصیلی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Provide a conceptual model of teaching with an environmental approach in Iranian schools
ارائه مدل مفهومی تدریس با رویکرد محیط زیستی در مدارس ایران
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Effect of Supervisor's Supervision Quality on Academic Engagement and Student's Procrastination to Do Ph.D. Dissertation
تاثیر کیفیت نظارت استاد راهنما بر التزام تحصیلی و اهمال گری دانشجویان در انجام رساله دکتری
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

ملازمت هوش اخلاقی و حمایت اجتماعی با مسئولیت‌پذیری اجتماعی دختران دوره اول دبیرستان
ملازمت هوش اخلاقی و حمایت اجتماعی با مسئولیت‌پذیری اجتماعی دختران دوره اول دبیرستان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The role of university administrators in the development of faculty members of universities and higher education institutions (Case study: comprehensive universities of Tehran
نقش مدیران دانشگاهی در توسعه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی(مورد مطالعه: دانشگاه‌های جامع شهر تهران)
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The effect of teaching critical thinking skills on students creativity
تأثیر آموزش مهارت های تفکرانتقادی بر افزایش خلاقیت در دانش‌آموزان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Volume 6, Number 38 (2019-3)


Critical policy sociology and education policy studies
رویکردی نو به کاربست جامعه شناسی سیاست در تحلیل سیاست آموزشی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

نقش جو مدرسه و شیوه های مدیریت کلاسی در پیش بینی اهمال کاری معلمان
نقش جو مدرسه و شیوه های مدیریت کلاسی در پیش بینی اهمال کاری معلمان
| [Abstract-FA] | [PDF-FA] | [XML] |

Investigating the role of Educational Groups and Academic Degrees at Research Self-Regulation of postgraduate Students
بررسی خودتنظیمی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی: نقش گروه‌های آموزشی و مقاطع تحصیلی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Phenomenology of the experiences of elementary teachers from the full implementation of the qualitative-descriptive evaluation program
پدیدارشناسی تجارب معلمان ابتدایی از اجرای کامل طرح ارزشیابی کیفی-توصیفی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Studying the problems of student participation in research activities
بررسی مشکلات مشارکت دانشجویان در فعالیت های پژوهشی، و ارائه راه حل مناسب
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Effect of Critical Thinking Skills Training on the Development of Social Skills and Cognitive Skills Students
تأثیر آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی بر میزان رشد مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های شناختی دانش-آموزان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Spirituality at work, job engagement, and spiritual intelligence of school principals: presentinag a model
معنویت در کار، التزام شغلی و هوش معنوی مدیران مدارس دولتی شهر ایلام: ارائه و آزمون یک الگو
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Volume 5, Number 37 (2018-11)


The Protective Role of School Bonding against Risk of School Bullying and Victimization: A Review Study
نقش حفاظت‌کننده پیوند با مدرسه در برابر خطر قلدری و قربانی شدن در مدرسه: یک مطالعه مروری
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Effectiveness of Teaching Daring Behavioral Skills Training on Critical Thinking and Happiness in Secondary Secondary School Students in Bushehr
اثربخشی آموزش مهارت های رفتار جرات ورزی بر تفکر انتقادی و شادکامی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان بوشهر
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

An Analysis of Iranian EFL Teachers’ Perceptions of Reflective Teaching: A Qualitative Study
بررسی نگرش معلمان زبان انگلیسی ایرانی در خصوص تفکر بازخوردی: پژوهش کیفی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Production and Reliability of the Questionnaire showing Satisfaction - Loyalty of the Students to Comprehensive State University
ساخت و اعتباریابی پرسشنامه رضایت - وفاداری دانشجو به دانشگاه جامع دولتی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

A study of the educational, cultural and social consequences of increasing women’s enrollment in higher education
پیامدهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی افزایش ورودیهای زنان در آموزش عالی کشور از دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Prediction of academic achievement motivation based on academic alienation, social support, media usage and demographic variables
پیش بینی انگیزش پیشرفت تحصیلی بر اساس متغیرهای بیگانگی تحصیلی، سرمایه اجتماعی، میزان استفاده از رسانه ها و متغیرهای جمعیت شناختی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Determine of reading and writing performance of the students of SAMA primary schools of Khorramabad Branch and their related factors
ارزیابی عملکرد خواندن و نوشتن دانش‌آموزان دوره ابتدایی مدارس سما(واحد خرم‌آباد) و شناسایی عوامل مرتبط
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Volume 5, Number 36 (2018-9)


Analyze and explain the function of education in The identity development Based identity status
تحلیل و تبیین عمل تعلیم و تربیت در پرورش هویت بر مبنای وضعیت‌های هویت‌یابی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The investigation of the level of reliability of teaching philosophy (p4c) in Education activities on first grade male students' And the felt the need to reduce verbal expressed anger And felt the need to reduce physical expressed anger in public in Tehran High school
بررسی میزان اعتماد پذیری برنامه آموزش فلسفه برای کودکان ( p4c)در فعالیتهای پرورشی بر کاهش احساس نیاز به بیان کلامی وبیان فیزیکی خشم دردانش آموزان پسرمقطع متوسطه مدارس شهر تهران
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The relationship between self-control and moral judgment on the academic achievement of fifth grade students
رابطه رشد خودکنترلی و قضاوت اخلاقی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Meta-Analysis of Studies on the Effect of Blended Learning on Academic Performance in Iran
فراتحلیل مطالعات اثربخشی رویکرد یادگیری ترکیبی بر بهبود عملکرد تحصیلی در ایران
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Teaching-Learning approach in complexity paradigm
رویکرد یاددهی- یادگیری در پارادایم پیچیدگی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Investigating Causal Relationships between Parental Meta-Emotion and Academic Adjustment with Mediation for Self-Discremination
بررسی مدل علّی رابطه دیدگاه فراهیجان والدین و سازگاری تحصیلی با واسطه گری تمایز یافتگی خود
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Comparison of Happiness, Self-Esteem and Anxiety among Schoolchildren with and without School Sporting Olympiad Design
مقایسه شادکامی، عزت‌نفس و اضطراب بین دانش آموزان مدارس با و بدون طرح المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Volume 4, Number 35 (2017-9)


The role and application of information literacy in realizing information and communication technology(ICT) in higher education
نقش وکاربرد سواد اطلاعاتی در نهادینه سازی فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Research Help Seeking Situation among Students of Ferdowsi University of Mashhad
بررسی وضعیت کمک طلبی پژوهشی در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Path Analysis of the Effect of mobile phone usage on academic engagement: the Mediating Role of attention
تحلیل مسیر اثر میزان استفاده از تلفن همراه بر درگیری تحصیلی دانشجویان: نقش واسطه‌ای توجه
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Identify the Characteristics and Actions of Supporting Teachers from the Student's Viewpoint: Qualitative Analysis
شناسایی ویژگی‌ها و کنش‌های معلم حمایت‌کننده از دیدگاه دانش‌آموزان: تحلیل کیفی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The role of test anxiety and alexithymia in students academic burnout
نقش اضطراب امتحان و نارسایی هیجانی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Relationship between wisdom and psychological well-being and academic buoyancy of students
رابطه خردمندی با بهزیستی روان‌شناختی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Comparison of Professional Ethics Between Male and Female Teachers of Secondary Schools In Khorramabad City
مقایسه اخلاق حرفه‌ای دبیران دوره دوم متوسطه شهر خرم‌آباد
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Volume 4, Number 34 (2017-5)


The effect of communication skills training through multimedia on the self-esteem of female students with hearing loss
اثربخشی آموزش مهارت ارتباطی از طریق چندرسانه ای بر عزت نفس دانش آموزان دختر کم شنوا
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Role of 6th Grade Curriculum Development on Encouraging Students to Read
واکاوی نقش برنامه درسی پایه ششم ابتدایی در ترغیب دانش آموزان به مطالعه
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Effect of Educational pattern Training on Parent-Child Relationship and Critical Thinking
تأثیر آموزش الگوی تعلیمی بر روابط والد-فرزند با همایندی گرایش به تفکر انتقادی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

studying the Problems Concerning the Internship (Teaching Practice) Course from the Farhangian University Students' Point of View
واکاوی دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در خصوص مشکلات درس تمرین معلمی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Examining ICDL Teachers' Knowledge and Skills in the Teaching Process
بررسی سطح دانش و مهارت ICDL معلمان در فرایند تدریس
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Effect of teaching acceptance and commitment to self-criticism and perceived competence in students with experience of self-injury
تأثیر آموزش پذیرش و تعهد بر خودانتقادی و شایستگی در دانش‌آموزان دارای تجربه خودآزاری
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Principals', counselors' and teachers' understanding of the role and tasks of school counselors(Case Study Norabad city)
درک مدیران، معلمان و مشاوران از نقش و وظایف مشاوران مدارس( مطالعه موردی: مدارس شهر نورآباد)
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Volume 3, Number 33 (2017-2)


Reinvestigating the role of teachers’ and principals’ human capitals in agility of schools
باز پژوهشی نقش سرمایه های انسانی معلمان و مدیران در چابک سازی مدارس
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

philosophical questioning , a new era in education research
بررسی جایگاه پرسش و نقش ان در مشاوره فلسفی،زمینه ای نو برای پژوهش در مسایل تربیتی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Comparison of Temperament, Character, and Distraction between Deaf and Normal Students
مقایسه سرشت و منش و حواس‌پرتی در دانش‌آموزان ناشنوا و عادی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Exploration of Relationship Between Usage of Information and Communication Technology (ICT) Tools and Critical Thinking Desposition Among Distance Education Students
پیش‌بینی گرایش به تفکر انتقادی با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشجویان آموزش از راه دور
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Prediction of Critical Thinking Based on Emotional Creativity in University Students
پیش‌بینی تفکر انتقادی بر اساس خلاقیت هیجانی در دانشجویان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Relationship of Internet Addiction and Religious Orientation with Students' Academic Procrastination according to Sex
رابطه اعتیاد به اینترنت و جهت‌گیری مذهبی با اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان با توجه به جنسیت
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The effect of group training based on Schneider hope theory on level academic engagement and hardiness girl students in first grade
تأثیر آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر میزان اشتیاق و سرسختی تحصیلی دانش‌آموزان دختر متوسطه‌ اول
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Volume 3, Number 32 (2016-8)


The impact of Merrill instructional design model and ADDIE in learning and retention epidemiology of medical Science University of Tehran
تاثیر الگوی طراحی آموزشی مریل و ا دی دی آی ای بر یادگیری و یادداری درس اپیدمیولوژی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The relationship between work Conscience and Organizational Commitment of the Government boys' high school teachers in Tehran
بررسی رابطه بین مولفه های وجدان کاری با تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه پسرانه دولتی شهر تهران
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Effecasy of Philosophy for Children Program (P4C) on the problem solving abilities and Moral Judgment of students
اثربخشی برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش توانایی حل مسأله و قضاوت اخلاقی در دانش‌آموزان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The effectiveness of play therapy and Rhythmic movements on improve the performance of attention and hearing sequences in Children
اثر بخشی آموزش حرکات ریتمیک و بازی بر بهبود عمل دقت و توالی شنیداری کودکان بر اساس رویکرد روان عصب شناختی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Tyler Rationale and plagiarism: A comparative Analysis of Rational book and it's revision
منطق تایلر و سرقت ادبی: یک تحلیل تطبیقی از کتاب منطق و نسخه بازبینی شده آن
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Comparison of Educational-Learning Environment and Academic Locus of Control between Students of Tizhooshan, Nemooneh and Shahed Schools
مقایسه محیط آموزشی-یادگیری و منبع کنترل تحصیلی در دانش آموزان مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و شاهد
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The challenges of higher education based on Friedrich Nietzsche's critique of modern culture
چالش های آموزش عالی بر مبنای نقد فردریش نیچه از فرهنگ مدرن
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Volume 2, Number 31 (2016-2)


Academic Achievement Based on Students Goal Orientation and Subjective well-being and Parents Goal Orientation and Subjective well-being by Structural Equation
موفقیت تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف و بهزیستی ذهنی دانشآموزان و والدین: الگوی مدلیابی معادلات ساختاری
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Analysis of the Relationship between Distributed Leadership Style and Organizational Effectiveness of High Schools in Hamadan
سبک رهبری توزیع شده و اثربخشی سازمانی مدارس
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Benefiting from the Function of Hidden Curriculum in the Development of Critical Thinking among University Students
بهره‌گیری از کارکرد برنامه درسی پنهان به منظور رشد تفکر انتقادی دانشجویان در آموزش عالی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Exploring the Educational Status of the Art of Film to achieve consciousness as a Requirement for Education
واکاوی جایگاه آموزشیِ «هنر فیلم» درحصول آگاهی به مثابه لازمه‌‌ای برای تربیت
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The identification role of academic training on developing the entrepreneurial spirit and providing soloutions strategies for promoting among the students of Allameh TabatabaʼI University
نقش آموزش های دانشگاهی بر ایجاد روحیه کارآفرینی و راهکارهای ارتقاء آن
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The conformity barriers of virtual technologies in higher education according to the masters' personal epistemology: a case study
انطباق پذیری تکنولوژی های مجازی در آموزش عالی با توجه به معرفت شناسی شخصی اساتید: مطالعه موردی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Students achievement motivation of drug-dependent parents
انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان دارای والدین وابسته به مصرف مواد مخدر
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Volume 2, Number 30 (2015-3)


تأثیر برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی
تأثیر برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی
| [Abstract-FA] | [PDF-FA] | [XML] |

Learning Style an Approach for Academic Guidance of High School Students
سبک یادگیری رویکردی برای هدایت تحصیلی دانش ‌آموزان دبیرستانی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Role of Gender Segregation on Academic Achievement and Social Acceptance in Primary Schools
نقش تفکیک جنسیتی بر پیشرفت تحصیلی و مقبولیت اجتماعی در مدارس ابتدایی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Redefine of Education and its Components Based on the Phenomenological Concept of Identity
بازتعریف تعلیم و تربیت و مضامین کلیدی آن بر مبنای مفهوم پدیدارشناختی هویت
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

بررسی نگرش معلمان در راستای کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند آموزش
بررسی نگرش معلمان در راستای کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند آموزش
| [Abstract-FA] | [PDF-FA] | [XML] |

Assessing the Competency of Trainers and Labor- Coaches in Education with Production outside the Work and Knowledge Centre
ارزیابی صلاحیت مربیان و استادکاران در آموزش همراه با تولید در خارج از مرکز کاردانش
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Personal Knowledge Management: Competitive Competency of Knowledge Workers
مدیریت دانش فردی: شایستگی رقابتی دانشگران
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Dialectics as Method and Approach in Educational Research
دیالکتیک، چون روش و رویکرد در پژوهش های تربیتی
| [PDF-FA] | [XML] |

Volume 1, Number 29 (2014-10)


Impact of Information Technology in Developing and Improving the Quality of Education
تأثیر فناوری اطلاعات در توسعه و بهبود کیفیت آموزش
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Developing Strategic Management Model for Higher Education in Iran
تدوین الگوی مدیریت استراتژیک آموزش عالی ایران
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Analysis of national identity in textbooks
تحلیلی بر هویت ملی در کتب درسی ( مطالعه موردی مطالعات اجتماعی)
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Organizational Factors Affecting Knowledge Sharing Within Group (Case Study: Offices of the Central Building of BSI)
بررسی عوامل سازمانی موثر بر تسهیم دانش درون گروهی (مطالعه موردی در ادارات ساختمان مرکزی بانک صادرات ایران)
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Teacher's Perspective on How to Delight Schools Considering the Physical Standards
بررسی دیدگاه معلمان در مورد چگونگی شاداب سازی مدارس با توجه به استانداردهای کالبدی طراحی فضاهای آموزشی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Integration of Science and Technology in Primary Curriculum
تلفیق علم و تکنولوژی در برنامه درسی دوره ابتدایی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Improving algebraic quadric equations learning in high school freshmen through using Management Education Model
توسعۀ یادگیری اتحادهای جبری پایه‌ی اول متوسطه با کاربرد الگوی ده گام مدیریت آموزش
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |


Home | All volumes | All issues | All articles