Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1394
11
1
gregorian
2016
2
1
2
31
online
1
fulltext
fa
سبک رهبری توزیع شده و اثربخشی سازمانی مدارس
Analysis of the Relationship between Distributed Leadership Style and Organizational Effectiveness of High Schools in Hamadan
برنامه ریزی آموزشی
Educational Programing
مقاله پژوهشی
Research Paper
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">هدف پژوهش حاضر مطالعه </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">رابطه بین </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">سبک رهبری توزیع­شده با </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">اثربخشی سازمانی مدارس متوسطه شهر همدان</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> است که از </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روش </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">همبستگی </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">استفاده شد. جامعه</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">آماری کلیه </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">دبیران مدارس متوسطه دولتی شهر همدان </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در سال 1393 است. با</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">استفاده</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">از</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نمونه­گیری تصادفی طبقهای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 335 نفر­ انتخاب شدند. برای گردآوری داده­های مورد نیاز از پرسشنامههای استاندارد سبک رهبری توزیع</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">­</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">شده و </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">اثربخشی سازمانی مدارس</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها، از روش­های آمار توصیفی و آمار استنباطی همچون کالموگروف- اسمیرونوف،</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> آزمون </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">t</span></span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">یکطرفه، همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکطرفه و</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> تحلیل رگرسیون گام به گام</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">رهبری توزیع­شده و</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">اثربخشی سازمانی مدارس متوسطه بالاتر از حد متوسط (3) </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">است.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> بین سبک رهبری توزیعی مدیران، با اثربخشی سازمانی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، مؤلفه</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> توسعه حرفه­ای بیشترین تأثیر را برای اثربخشی سازمانی دارد.</span></span></p>
<p style="text-align: justify;">The main objective of this study was to investigate the relationship between Distributed Leadership and Organizational Effectiveness of high schools in Hamadan city. The research method was descriptive-correlation. The statistical population included all high school teachers of Hamadan in the academic year of 2015. Based on classical random sampling, using Krejcie and Morgan chart, 335 teachers were chosen. Two questionnaires were used for data collection, Distributed Leadership Questionnaire and Organizational Effectiveness Questionnaire. The reliability of the questionnaires was calculated by Cronbach’s Alph Coefficient which was acceptable (%91 and %99). Data were analyzed by descriptive statistics, and inferential statistics such as Pearson correlation coefficient, t-test for the independent groups, ANOVA and stepwise regression. Regression Analysis indicated the following results. The status quo Distributed Leadership Style and Organizational Effectiveness were above average. There were significant positive correlations between Distributed Leadership Style and Organizational Effectiveness advantage. Moreover, professional development component had greatest impact on Organizational Effectiveness.</p>
مدارس متوسطه شهر همدان, سبک رهبری توزیع شده, اثربخشی سازمانی
Distributed Leadership, High Schools Of Hamadan, Organizational Effectiveness.
110
132
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-877-2&slc_lang=fa&sid=1
Fakhrossadat
Nasiri Valik Bani
فخرالسادات
نصیری ولیک بنی
fsnasiri2002@yahoo.com
10031947532846001060
10031947532846001060
Yes
Elahe
Ghanbari
الهه
قنبری
10031947532846001061
10031947532846001061
No