Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
1
29
online
1
fulltext
fa
بررسی دیدگاه معلمان در مورد چگونگی شاداب سازی مدارس با توجه به استانداردهای کالبدی طراحی فضاهای آموزشی
The Teacher's Perspective on How to Delight Schools Considering the Physical Standards
مقاله پژوهشی
Research Paper
<p dir="RTL" style="margin-right: 4.45pt; text-align: justify;"> نشاط و شادابی همواره به عنوان ی<a name="_GoBack"></a>کی از مهمترین نیازهای دانشآموزان و معلمان در مدارس مطرح بوده است. پژوهشهای صورت گرفته، نشان دادهاند که عوامل کالبدی، مدیریتی و روابط در مدرسه در ایجاد شادکامی در معلمان و دانشآموزان دخیل هستند. در تحقیق حاضر؛ تمرکز اصلی ما روی بعد کالبدی مدارس میباشد و براساس قوانین نظام آموزشی کشورمان، باید مطابق استانداردهای مصوب آموزش و پرورش باشد. در پژوهش حاضر، قصد داریم دیدگاه معلمان را در مورد اثرگذاری استانداردهای طراحی فضاهای فیزیکی، رنگ، امکانات و بهداشت مدارس در ایجاد محیط شاداب در مدارس بررسی نماییم. برای نیل به این هدف، تحقیق به شکل توصیفی- زمینهیابی بوده و از یک پرسشنامه محققساخته برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. روایی این پرسشنامه با توجه به نظر پنج تن از اساتید تعیین شده و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ عدد 84/0 محاسبه گردیده است. جامعهی آماری نیز شامل معلمان ابتدایی ناحیه چهار کرج میباشد که به شکل خوشهای، نمونهای صد نفری از آنها انتخاب شده است. برای تحلیل آماری نیز از میانگین و روش <span dir="LTR">t</span> تکنمونهای استفاده شده است. نتایج بیانگر آن هستند که از نظر معلمان، استانداردهای مربوط به رنگ و امکانات آموزشی مدارس تاثیر مطلوبی در شادابی معلمان و دانشآموزان دارند و برعکس، استانداردهای طراحی فضاهای فیزیکی و بهداشت مدارس باعث کاهش شادابی آنها در مدرسه میگردند.</p>
<p>Joy and happiness has always been as one of the most important needs of students and teachers at schools. Studies have shown that physical factors, management, and relationships at school are involved in creating happiness in teachers and students. In the present study, our main focus is on the physical aspect of schools, which should be in accordance with the<br>
standards of education, according to the rules of our educational system. In this study we intend to evaluate the teachers' points of view about the impact of design standards of physical spaces, color, facilities and schools' sanitary system in creating healthy environments in schools. To achieve this objective, the study was a descriptive-survey and a self-made questionnaire was used to collect data. Its validity was given by five professors' determined, and its reliability was calculated with Cronbach's<br>
alpha with value of 0/84. The population includes the elementary teachers of the fourth district in Karaj from which a sample of one hundred people are selected in a cluster sample; afterwards, for the statistical analysis, the average method and one- sample t method were carried out. The results expressed that according to the teachers, the standards related to color and<br>
educational facilities of schools have had a desirable effect on teachers' and students' happiness, and conversely, the design standards of physical spaces and schools' sanitary system lead to the reduction of their happiness at schools.</p>
شادابسازی مدارس, دیدگاه معلمان, استانداردهای کالبدی.
Delighting Shools, Teachers Point of View, Physical Standards, Primary Schools' Standard.
41
61
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-3&slc_lang=fa&sid=1
پوراندخت
فاضلیان
10031947532846003986
10031947532846003986
Yes
دانشگاه خوارزمی
صابر
عظیمی
10031947532846003987
10031947532846003987
No
دانشگاه خوارزمی