Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
4
35
online
1
fulltext
fa
رابطه خردمندی با بهزیستی روانشناختی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان
Relationship between wisdom and psychological well-being and academic buoyancy of students
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
مقاله پژوهشی
Research Paper
<p dir="RTL"><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه خردمندی با بهزیستی روانشناختی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان است. مطالعه حاضر از نوع مطالعات همبستگی می­باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان متوسطه دوم شهرستان خوسف است و تعداد 317 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه خردمندی آردلت، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانی­زاده و حسین چاری بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی استفاده شد. نتایج نشان داد </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">بین خردمندی با سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد، مؤلفه­های انعکاسی و عاطفی خردمندی پیشبینی­کننده بهزیستی روانشناختی بودند و مؤلفه­های شناختی و انعکاسی پیشبینی کننده سرزندگی تحصیلی بودند.</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> بنابراین میتوان اینگونه نتیجه گرفت که خردمندی به عنوان پیشبینی کنندهای قابلاعتماد برای بهزیستی روانشناختی و سرزندگی تحصیلی در بین دانش­آموزان است و دانش­آموزان خردمند از بهزیستی روانشناختی و سرزندگی تحصیلی بالاتری برخوردارند</span></span></span></p>
<p>This study aims to investigate the relationship between wisdom and psychological well-being and academic buoyancy of students. This is a correlation study. The statistical population of this research includes all high school Secondary students of Khusf town, and 317 students were selected through cluster random sampling method. Research tools employed include Wisdom Scale of Ardelt, psychological well-being scale of Ryff and academic buoyancy of Dehqanizadeh and Hussein Chari. For analysis, Pearson correlation coefficient and regression analysis were adopted. Results showed that significant and positive relationship between wisdom and academic buoyancy and psychological well-being exist. The reflective and emotional components of wisdom predicted the level of psychological well-being, and cognitive and reflective components predicted the level of academic buoyancy. Thus, it can be concluded that wisdom is a reliable anticipator for academic buoyancy and psychological well-being between students, and wiser students have higher levels of academic buoyancy and psychological well-being.<span dir="RTL"></span><br>
</p>
خردمندی, بهزیستی روانشناختی, سرزندگی تحصیلی, دانش آموزان
wisdom, psychological well-being, academic buoyancy, students
20
35
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1089-5&slc_lang=fa&sid=1
نرجس خاتون
ذبیحی حصاری
Zabihi_n@yahoo.com
10031947532846001628
10031947532846001628
Yes
گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
محمدرضا
چاجی
rezachaji101@gmail.com
10031947532846001629
10031947532846001629
No
گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور تربت حیدریه
علی
زارع مقدم
Ali_zare@alumni.ut.ac.ir
10031947532846001630
10031947532846001630
No
دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نهبندان