جلد 10، شماره 44 - ( بهار و تابستان 1401 )                   شماره 44 صفحات 186-163 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifinia M, Shadmehri N. Studying the effectiveness of anger control training toys for children. Journal title 2022; 10 (44) : 10
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1060-fa.html
شریفی نیا ماجده، شادمهری نیلوفر. مطالعه کارایی اسباب بازیهای اموزش کنترل خشم برای کودکان. عنوان نشریه. 1401; 10 (44) :163-186

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1060-fa.html


1- دانشگاه هنر
2- دانشگاه هنر ، n.shadmehri@art.ac.ir
چکیده:   (5243 مشاهده)
پرخاشگری یک گرایش درونی و بخشی از خزانه رفتاری بشر است که لازم است کودک، کنترل آن را بیاموزد. اسباب بازیها مهمترین وسایل آموزش کودکان محسوب میشوند. تعدد اسباب بازیهایی که به این منظور در بازار ایران هستند چندان زیاد نیست، اما بسیاری از آنها با عنوان "وسایل کمک آموزشی" مورد استفاده قرار می‌گیرند. این در حالیست که تاکنون ارزیابی‌ای در خصوص اثرگذاری و کارایی این محصولات انجام نگرفته. هدف از پژوهش کاربردی حاضر ارزیابی کارایی این محصولات است. در این مطالعه حجم نمونه ای معادل 414 کودک به روش تصادفی مورد پیمایش قرار گرفتند. ابزار پیمایش جهت سنجش خشم در کودکان پرسشنامه نلسون بوده و سپس بررسی شرایط بروز خشم و روش بروز آن از طریق پرسشنامه دیگری انجام گرفت. باتوجه به ویژگیهای بدست آمده نمونه محصولات موجود در بازار مورد مطالعه واقع شدند. نتایج نشان داد در حالیکه اسباب بازیهای مربوطه لازم است از طریق شخصیت پردازی جذاب پوشش دهنده مرحله آرام سازی باشند، یا آموزش محور هستند که جذابیت لازم را برای کودک ندارند، یا کاربرد آنها در مرحله پیش از خشم است و یا برای کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی طراحی شده اند که سبب میشود هیچیک کارآیی مورد انتظار را نداشته باشند.
شماره‌ی مقاله: 10
متن کامل [PDF 1216 kb]   (786 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم تربیتی
دریافت: 1400/7/14 | ویرایش نهایی: 1402/8/30 | پذیرش: 1401/4/9 | انتشار الکترونیک: 1401/4/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb