جلد 9، شماره 43 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   شماره 43 صفحات 368-353 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (4891 مشاهده)
پدیده کودکان بی‌پرست، و ناهنجاری‌های وابسته به آن، معضلی است، که جوامع معاصر با آن رو به رو هستند. فضای مناسب اسکان این کودکان با توجه به مقولات تأثیر فضا در روان و رشد کودک، می‌تواند در کاهش و جبران بخشی از معضلات ناشی از بی‌سرپرستی و بدسرپرستی این کودکان مؤثر باشد. در این پژوهش ضرورت دیده شد، تا مؤلفه‌های طراحی فضاهای مختص کودکان بی‌سرپرست، در راستای بهبود شرایط تربیتی کودکان مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر داده‌ها، کیفی، و از نظر ماهیت مطالعه، داده بنیاد می‌باشد. گردآوری داده در ابتدا کتابخانه‌ای، و سپس مطالعات میدانی درقالب مصاحبه عمیق با فعالان در حوزه کودکان بی‌سرپرست، همچنین گردآوری و تحلیل نقاشی و انشای کودکان بی‌سرپرست از طریق مشاکت در فضا توسط پژوهشگران انجام گرفته‌است. در این مقاله بر اساس رویکرد پیاژه کودکان بی‌سرپرست در سن بین 7- 11 سال  در دو مرکز نگهداری ‌امید و صبح رویش در شهر ری در سال 1399 به طریق نمونه‌گیری انتخابی در پژوهش‌های کیفی انجام، و نقاشی و انشا با موضوعات ادراک فضای زیست آنها تا زمان اشباع اطلاعات، دریافت شده‌است. اطلاعات به شیوه تحلیل محتوا و نحوه کدگذاری باز بررسی، و پس از تبیین نیاز روانی کودکان، مصاحبه‌ای با صاحبنظران طراحی فضا، جهت ارائه شاخص‌های معماری مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست در چهار مقوله کالبد، معنا، تجهیزات و برنامه در فضای نگهداری این رده سنی به عنوان اولویت‌های طراحی معماری تبیین گردیده‌است. نتیجه حاصل نشان می‌دهد که نیاز به اجتماعی شدن کودکان، و شناخت دنیای پیرامونی و طراحی برای آینده می‌تواند از اولویت‌های مورد انتظار فضای مجموعه باشد.
شماره‌ی مقاله: 13
متن کامل [PDF 1354 kb]   (453 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/11/4 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/2/11

فهرست منابع
1. Barraza, L. (1999). Children s drawings about the environmental education research, (1), 49-66. [DOI:10.1080/1350462990050103]
2. Barusch A, Gringeri C, George M. (2011). Rigor in qualitative social work research: A review of strategies used in published articles. Social Work Research; 35 (1): 11-9. [DOI:10.1093/swr/35.1.11]
3. Gunindi, Y. (2012). Environment in My Point of View: Analysis of the Perceptions of Environment of the Children Attending to Kindergarten through the Pictures They Draw Social and Behavioral Science, (55), 594- 603. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.09.541]
4. Mattewes, M.H. (1980). The Mental Maps of Chldren: Images of Conventry s City Center. Geography, 65(3), 169-179.
5. Mohamed El-Said, A., Ramadan Abd-Elfatah, S., Mahmoud Zak, M., Ahmed Mostafa, H. (2022). Psychological Problems among Orphan Children. Journal of Nursing Science Benha University, 3(1), 474-485. [DOI:10.21608/jnsbu.2022.214346]
6. Percy-Smith, B., & Thomas, N. (2010). A Handbook of Children and Young Peaople s Participation: Perspectives from Teory and Practice, London: Routledge.
7. Piyajet, J. (1947a). The moral development of the adolescent in two types of society- primitive and modern. Paris: Lecture given to the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
8. UNICEF. (n.d.). (2011). United Nations Children's Fund, Hadlok Filipino children caught in the crossfire
9. Watson, S., & Austerberry, H. (1986). Housing and Homelessness: A Feminist Perspective. Social policy, 16(2), 289-291.
10. Wimmer, M., Maras, K., Robinson, E., & Thomas, C. (2016). The format of children's mental images: Evidence from mental scanning. Cognition, University of Bath, (154), 49-54. [DOI:10.1016/j.cognition.2016.05.017]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.