Habibi Kaleybar R, Parivar M, Golmohammadnejad G. The Relationship amoung School Bonding, Cognitive Flexibility, with mediatory role Educational Hardiness and Motivational Structure in Highschool Students. erj 2025; 16 (50)
URL:
http://erj.khu.ac.ir/article-1-1374-fa.html
حبیبی کلیبر رامین، پریور معصومه، گلمحمدنژاد غلامرضا. رابطه پیوند با مدرسه با سرسختی تحصیلی با در نظر گرفتن نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی و ساختار انگیزشی دانشآموزان دوره دوم متوسطه. پژوهش های تربیتی. 1404; 16 (50)
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1374-fa.html
1- ، habibikaleybar@gmail.com
2- آموزش و پرورش
چکیده: (171 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه پیوند با مدرسه با سرسختی تحصیلی با در نظر گرفتن نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی و ساختار انگیزشی دانشآموزان دوره دوم متوسطه در سالتحصیلی1401-1400 بود. روش پژوهش حاضر از لحاظ هدفکاربردی، از نظر ماهیت از نوع توصیفی-همبستگی و از نظر روش از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری 2000 نفر از دانشآموزان سال دوم دوره دوم متوسطه شهر تبریز میباشند که 300 نفر بر اساس جدول مورگان با روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه پیوند با مدرسه رضائی شریف، انعطافپذیری شناختی مارتین و رابینز، سرسختی تحصیلی بنیشک و همکاران و ساختار انگیزشی کاکس و کلینگر استفاده شد. دادهها با استفاده از Smart-Pls-3 و SPSS 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مسیر پیوند مدرسه با سرسختی تحصیلی (239/0=r، 299/3=t)، پیوند مدرسه با انعطافپذیری شناختی (309/0=r، 684/5=t)، پیوند مدرسه با ساختار انگیزشی (279/0=r، 009/5=t)، انعطافپذیری شناختی با سرسختی تحصیلی (229/0=r، 965/2=t) و ساختار انگیزشی با سرسختی تحصیلی (282/0=r، 133/5=t) معنیدار است (05/0>P). همچنین نتایج آزمون سوبل نشان میدهد که انعطافپذیری شناختی در رابطه پیوند مدرسه با سرسختی تحصیلی نقش واسطهای ایفا میکند (608/2=Z) و انعطافپذیری شناختی میتواند 9/22 درصد رابطه بین پیوند مدرسه با سرسختی تحصیلی را واسطه کند. همچنین، ساختار انگیزشی قادر است نقش واسطهای در رابطه بین پیوند با مدرسه با سرسختی تحصیلی ایفا کند (539/3=Z) و ساختار انگیزشی میتواند 8/24 درصد رابطه بین پیوند با مدرسه و سرسختی تحصیلی را واسطه کند.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/9/14 | ویرایش نهایی: 1404/2/3 | پذیرش: 1404/2/10 | انتشار الکترونیک: 1404/2/20