جلد 15، شماره 49 - ( پاییز و زمستان 1403 )                   شماره 49 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: A-10-4394-1

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohagheghi H, Motaharifar F, Farhadi M, Yaghoobi A, Hosseini M. Developing the causal model of flourishing based on the meaning in life and mindfulness with the mediating role of quality of life. Journal title 2024; 15 (49)
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1385-fa.html
محققی حسین، مطهری فر فرشته، فرهادی مهران، یعقوبی ابوالقاسم، حسینی محیا. تدوین مدل علی شکوفایی بر اساس معنای زندگی و ذهن‌آگاهی با نقش واسطه‌ای کیفیت زندگی. عنوان نشریه. 1403; 15 (49)

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1385-fa.html


1- ، h.mohagheghi@basu.ac.ir
چکیده:   (45 مشاهده)

 این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین معنای زندگی و ذهن­آگاهی با شکوفایی و نقش میانجی کیفیت زندگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1402-1401 در دانشگاه بوعلی سینا همدان بودند. گروه نمونه که شامل 379 نفر بود با روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. و به پرسشنامه معنای زندگی (استیگر و همکاران، 2006)، پرسشنامه ذهن­آگاهی فرایبورگ، (والاچ  و همکاران،2006)، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی، (1996) و پرسشنامه شکوفایی (داینر و همکاران،2010) پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ها از همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته­های حاصل از این پژوهش نشان ­داد که اثرات مستقیم معنای زندگی و ذهن آگاهی بر کیفیت زندگی و شکوفایی مثبت و معنادار بودند (01/0p< ). همچنین اثر کیفیت زندگی بر شکوفایی نیز مثبت و معنادار بود (01/0p< ). طبق نتایج اثرات غیر مستقیم معنای زندگی و ذهن­آگاهی بر شکوفایی نیز مثبت و معنادار بود (01/0p< ). بر اساس این یافته­ها می­توان اینگونه استنتاج کرد که معنی زندگی و ذهن­آگاهی با واسطه­گری کیفیت زندگی بر شکوفایی تأثیر می­گذارند. افرادی که سطوح بالایی از ذهن­آگاهی را دارا هستند و در زندگی برای خود معنایی یافته­اند؛ کیفیت زندگی بهتری داشته و ارتقاء کیفیت زندگی نیز به سهم خود منجر به شکوفایی و بالندگی در فرد می­شود.
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1402/10/12 | ویرایش نهایی: 1403/7/11 | پذیرش: 1403/11/3 | انتشار الکترونیک: 1403/11/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb