zare Z, Ghasempour Moghaddam H, Khamseh A. Investigating the effectiveness of the "brain-based" teaching in biological sciences on enhancing students' learning and Improve attitude. erj 2024; 15 (49)
URL:
http://erj.khu.ac.ir/article-1-1479-fa.html
زارع زهرا، قاسم پور مقدم حسین، خمسه ابوالفضل. بررسی اثربخشی آموزش «مبتنی بر مغز» در درس علوم زیستی بر تقویت یادگیری و بهبود نگرش دانش آموزان. پژوهش های تربیتی. 1403; 15 (49)
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1479-fa.html
1- دانشگاه فرهنگیان ، z.zare@cfu.ac.ir
2- دانشگاه فرهنگیان
چکیده: (64 مشاهده)
هدف پژوهش، بررسی اثربخشی روش تدریس «مبتنی بر مغز» بر تقویت یادگیری و نگرش دانش آموزان در علوم زیستی است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با دو گروه کنترل و آزمایش بودهاست. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر پایه دهم شهر اقلید در سال تحصیلی 1403-1402 است. نمونه آماری به صورت در دسترس انتخاب و به تعداد 50 نفر در دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. ابزار اندازهگیری متغیرها آزمون محقق ساخته شناختی- مهارتی و پرسشنامه محققساخته نگرشسنج بود. روایی ابزار محقق ساخته با استفاده از نظرات معلمان متخصص و پایایی آنها به شیوه بازآزمایی تعیین شد. برای ارزیابی و تجزیه و تحلیل فرضیه ها از نرم افزار آماری SPSS26 و آزمونهای آماری (کولموگروف- اسمیرنوف، تی تست و شاخص کای اسکوآر) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش به شیوه یادگیری « مبتنی بر مغز» در مقایسه با روش معمول سبب افزایش نمرات دانش آموزان در سطح دانش و مهارت و بهبود نگرش آنان در درس زیست شناسی، مبحث «گردش خون» گردیده است. یافته های این پژوهش نقش و اهمیت روش تدریس "مبتنی بر مغز" را در یادگیری نشان میدهد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش و توسعه دریافت: 1403/6/15 | ویرایش نهایی: 1403/10/7 | پذیرش: 1403/12/22 | انتشار الکترونیک: 1403/12/22