جلد 16، شماره 50 - ( بهار و تابستان 1404 )                   شماره 50 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Aminabadi Z, Kaveh M. Investigation the effectiveness of Adlerian parenting program training on mothers' parenting styles and social interest of children with attention deficit hyperactivity disorder. erj 2025; 16 (50)
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1505-fa.html
امین آبادی زهرا، کاوه منیژه. بررسی اثربخشی آموزش برنامه فرزندپروری آدلری بر سبک‌های فرزندپروری مادران و ‌علاقه‌اجتماعی کودکان (7 تا 12 سال) با اختلال نارسایی‌ توجه-‌بیش‌فعالی. پژوهش های تربیتی. 1404; 16 (50)

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1505-fa.html


1- شخصی
2- دانشگاه شهرکرد ، mgkaveh@yahoo.com
چکیده:   (40 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش برنامه فرزندپروری آدلری (فرزندپروری دموکراتیک یا انضباط مثبت) بر سبک‌های فرزندپروری مادران و ‌علاقه‌اجتماعی فرزندان با اختلال نارسایی توجه - بیش‌فعالی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و روش آن نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری یک‌ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی مادران و کودکان 7 تا 12 سال با تشخیص اختلال بیش‌فعالی - نقص توجه مدارس ابتدایی ناحیه سه آموزش‌وپرورش شهر کرج در سال 1400-1401 بود. نمونه‌ پژوهش شامل 42 نفر از مادران داری فرزند با اختلال بیش‌فعالی -نقص‌توجه بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه 21 نفره آزمایش و کنترل به‌صورت تصادفی جایگزین شدند. پرسش‌نامه تشخیص اختلال نارسایی توجه - بیش‌فعالی (2013)، مقیاس ‌علاقه‌اجتماعی کودکان (علیزاده و همکاران، 2015)‌‌ و پرسشنامه شیوه‌های فرزندپروری رابینسون و همکاران (2000) به ترتیب برای سنجش نارسایی توجه - بیش‌فعالی، ‌علاقه ‌اجتماعی و شیوه فرزندپروری مورد استفاده قرار گرفتند. مادران گروه آزمایش به مدت 11 جلسه 90 دقیقه‌ای و کودکان یک جلسه 75 دقیقه‌‌ای تحت آموزش برنامه فرزندپروری آدلری قرار گرفتند. نتایج نشان داد که این برنامه بر سبک فرزندپروری دمکراتیک (مقتدر یا مثبت) والدین تأثیر معناداری دارد (01/0>P، 454/5F=) و آن را افزایش داده است. اما بر سبک خودکامه و سهل­گیر بی‌تأثیر بوده است. همچنین یافته‌ها نشانگر این است که برنامه بر مؤلفه مسئولیت‌پذیری و انجام تکالیف یا وظایف (از مؤلفه‌های علاقه اجتماعی) (0۵/0> , P 946/3F=) تأثیر دارد، اما در مؤلفه‌های ارتباط با مردم و همدلی، جرأت و اطمینان، احساس برابری در مقابل کهتری - برتری (از مؤلفه‌های علاقه اجتماعی) تغییر معناداری گزارش نشده است. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت با توجه به پیامدهای سازنده سبک تربیتی دموکراتیک برای اعضای خانواده، آموزش فرزندپروری آدلری می‌تواند یکی از گزینه‌های تکمیل درمان و آموزش کودکان با تشخیص بیش‌فعالی - نقص‌توجه باشد.
 
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1403/9/9 | پذیرش: 1404/5/14 | انتشار الکترونیک: 1404/5/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.