1- دانشگاه علوم پزشکی ، gitimehr0@gmail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی
چکیده: (32 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر پیش بینی اختلال وسواس فکری و عملی بر اساس کمالگرایی و مسئولیتپذیری افراطی در دانشجویان مبتلا به نشانه های اختلال وسواس فکری و عملی بود. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در سال تحصیلی 1403-1402بود که تعداد 150 نفر با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه پادوا برای سنجش وسواس فکری – عملی(ساناویو، 1980)، پرسشنامه کمالگرایی هیل و همکاران(2004) و مقیاس مسئولیتپذیری روان شناختی کالیفرنیا(هریوسن گاف، 1975) گردآوری شدند. دادههای پژوهش از طریق آزمونهای کالموگرف – اسمیرنف و رگرسیون چند گانه در نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد اختلال وسواس فکری و عملی بر اساس کمالگرایی و مسئولیتپذیری افراطی در دانشجویان مبتلا به نشانههای اختلال وسواس فکری و عملی پیش بینی میگردد. بین اختلال وسواس فکری با کمالگرایی دانشجویان و بین اختلال وسواس فکری با مسئولیتپذیری دانشجویان مبتلا به این اختلال رابطه وجود داشت. با توجه به نتایج این پژوهش به نظر میرسد افراد با سازههای شناختی کمالگرایی و احساس مسیولیتپذیری افراطی که در معرض ابتلا به اختلال وسواس فکری – عملی قرار دارند درگیر آسیب زدن و نگرانی شدید هستند. لذا این پدیدهها بیشک در بوجود آمدن و سیر اختلال موثر هستند و تغییر این افکار –تصورات و نیز روش های کنترل فکر – سرزنش خود- قضاوت در پیشگیری ابتلاء به اختلال وسواس فکری عملی ضروری است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1404/2/9 | ویرایش نهایی: 1404/3/3 | پذیرش: 1404/3/17 | انتشار الکترونیک: 1404/5/12