جلد 9، شماره 43 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   شماره 43 صفحات 145-123 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: A-10-3593-1

XML English Abstract Print


دانشگاه پیام نور
چکیده:   (7026 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر استفاده از چند رسانه‌ای‌های آموزشی در قصه گویی بر افزایش خلاقیت دانش‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی مرکز شهرستان سوسنگرد در سال 1398 بود. در این پژوهش استفاده از داستان‌هایی که بوسیله چندرسانه‌ای‌های آموزشی تولید و با کمک ابزارهای دیجیتال و الکترونیکی به ﻧـﻮﻋﯽ داﺳﺘﺎن‌ﮔﻮیﯽ و قصه‌گویی به صورت دیجیتال برای دانش‌آموزان اجرا گردید. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری مورد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ در این پژوهش، ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺶ‌آﻣﻮزان پسر پایه چهارم ابتدایی مرکز شهرستان سوسنگرد به تعداد 109 نفر در سال تحصیلی 98 97 بود. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 85 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 50 نفر از دانش‌آموزان به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه (25 نفر گروه آزمایش و 25 نفر گروه کنترل) گمارده شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی استفاده از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون می‌باشد. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد تست سنجش خلاقیت تورنس (1979) بود. گروه آزمایش 8 جلسه به مدت 30 دقیقه تحت آزمایش قصه‌گویی با ابزار چندرسانه‌ای آموزشی قرار گرفتند. داده‌های گردآوری شده با ﻧﺮم اﻓﺰار آﻣﺎری SPSS نسخه 24 تحلیل شدند. از روش‌های آماری آزﻣﻮن t ﻣﺴﺘﻘﻞ و  U ﻣﻦ - ویﺘﻨﯽ اﺳﺘﻔﺎده شد. در ابزار فوق ﺿـﺮیﺐ اﻃﻤﯿﻨﺎن 95% ﺑﻮد. نتایج نشان داد استفاده از چند رسانه‌ای‌های آموزشی در قصه‌گویی بر افزایش خلاقیت دانش‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی مرکز شهرستان سوسنگرد تاثیر دارد به عبارتی دیگر، استفاده از چندرسانه‌ای‌های آموزشی در قصه‌گویی بر مولفه سیالی، ابتکار، انعطاف و بسط دانش‌آموزان تاثیر دارد.
شماره‌ی مقاله: 4
متن کامل [PDF 1301 kb]   (475 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: برنامه ریزی آموزشی
دریافت: 1399/9/8 | پذیرش: 1400/9/28 | انتشار: 1400/10/5

فهرست منابع
1. Abraham. A. (2019).The neuropsychology of creativity, Current Opinion in Behavioral Sciences, Volume 27, June 2019, Pages 71-76. [DOI:10.1016/j.cobeha.2018.09.011]
2. Alexander, B. (2011). The new digital storytelling: Creating narratives with new media. Santa Barbara: Praeger.
3. Anderson and Puay Hoe Chua (2010). Digital Storytelling as an Interactive Digital Media Context. Educational Technology. Vol. 50, No. 5 (September-October 2010), pp. 32-36.
4. Brandon Koh. (2019). A time for creativity: How future-oriented schemas facilitate creativity, Journal of Experimental Social Psychology, Volume 84, September 2019, Article 103816. [DOI:10.1016/j.jesp.2019.103816]
5. Catala. A (2017). Storytelling as a Creative Activity in the Classroom. ACM ISBN 978-1-4503-4403-6/17/06. http://dx.doi.org/10.1145/3059454.3078857. [DOI:10.1145/3059454.3078857]
6. Espierling, U. et al. (2002). Setting the Scene: Playing Digital Director in Interactive Storytelling and Creation. Computers & graphics, 26 (1), 31-44. [DOI:10.1016/S0097-8493(01)00176-5]
7. Javier Gomez (2019). Digital storytelling for good with Tappetina game, Entertainment Computing, Volume 30, May 2019, Article 100297. [DOI:10.1016/j.entcom.2019.100297]
8. Lowenthal, P. R. & Dunlap, J. (2010). From Pixel on a Screen for Real Person in Your Students' Lives: Establishing Social Presence Using Digital Storytelling. The Internet and Higher Education, 13 (1,2), 70-72. [DOI:10.1016/j.iheduc.2009.10.004]
9. Lowenthal, P. R. (2008). Online faculty development and storytelling: An unlikely solution to improving teacher quality. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 4(3), 349-356.
10. Lwin.S (2017). Narrativity and creativity in oral storytelling: Co-constructing a story with the audience, journal of Language and Literature, Vol 26, Issue 1. Pp 56-88. [DOI:10.1177/0963947016686602]
11. Meihua QianIs (2019). creativity domain specific or domain general? Evidence from multilevel explanatory item response theory models, Thinking Skills and Creativity, Volume 33, September 2019, Article 100571. [DOI:10.1016/j.tsc.2019.100571]
12. Psomos, P. & Kordaki, M. (2012). Pedagogical Analysis of Educational Digital Storytelling Environment of the Last Five Years. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 1213-1218. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.05.277]
13. Rajabi, S & Khosravi. A. (2018). Investigating the effect of creative storytelling on enhanced creativity of preschool students in Iran, Journal of Poetry Therapy, The Interdisciplinary Journal of Practice, Theory, Research and Education, Volume 31, 2018 - Issue 4. [DOI:10.1080/08893675.2018.1504706]
14. Renzulli, K.S. (1993). Through the pursuit of ideal act of learning gifted.Child Quarterly, Vol. 36, No. 4, 56-60. [DOI:10.1177/001698629203600402]
15. Rühlemann.C. (2019). Alternating gaze in multi-party storytelling, Journal of Pragmatics, Volume 149, August 2019, Pages 91-113. [DOI:10.1016/j.pragma.2019.06.001]
16. Sadik, A. (2008). Digital storytelling: A meaningful technology-integrated approach for engaged student learning. Educational Technology Research and Development, 56(4), 487-506. [DOI:10.1007/s11423-008-9091-8]
17. Schmoelz.A (2018). Enabling co-creativity through digital storytelling in education, Thinking Skills and Creativity, Volume 28, June 2018, Pages 1-13. [DOI:10.1016/j.tsc.2018.02.002]
18. Tang. Sh. (2016). Digital Storytelling Approach in a Multimedia Feature Writing Course. Journal of Language Teaching and Research, Vol. 7, No. 3, pp. 572-578, May 2016DOI: http://dx.doi.org/10.17507/jltr.0703.19. [DOI:10.17507/jltr.0703.19]
19. Tomkins, A. (2009). "It was a great day when…": An exploratory case study of reflective learning through storytelling. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 8(2), 123-131. [DOI:10.3794/johlste.82.198]
20. Torrance, E. P., & Goff, K. (1989). A quiet revolution. Journalof Creative Behavior, 23, 136-145. [DOI:10.1002/j.2162-6057.1989.tb00683.x]
21. Tsou, W.; Wang, W. & Tzeng, Y. (2006). Applying a Multimedia Storytelling Website in Foreign Language Learning. Computers and education, 47 (1), 17-28. [DOI:10.1016/j.compedu.2004.08.013]
22. Wang, D., Li, J., & Dai, G. (2008). A pen and speech-based storytelling system for Chinese children. Computers in Human Behavior, 24, 2507-2519. [DOI:10.1016/j.chb.2008.03.014]
23. Yang, Y. & Wu, W. (2012). Digital Storytelling for Enhancing Student Academic Achievement, Critical Thinking, and Learning Motivation: A Year-Long Experimental Study. Computers and education, 59 (2), 339-352. [DOI:10.1016/j.compedu.2011.12.012]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.