Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1395
11
1
gregorian
2017
2
1
3
33
online
1
fulltext
fa
رابطه اعتیاد به اینترنت و جهتگیری مذهبی با اهمالکاری تحصیلی دانشجویان با توجه به جنسیت
The Relationship of Internet Addiction and Religious Orientation with Students' Academic Procrastination according to Sex
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
مقاله پژوهشی
Research Paper
<p dir="RTL" style="text-align:justify;line-height:115%;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">پژوهش حاضر با</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">هدف بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت و جهتگیری مذهبی با اهمالکاری تحصیلی دانشجویان</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">با توجه به جنسیت انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">همبستگی </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">بود</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">.</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">خوابگاهی مشغول به تحصیل دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 95-94 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 200 نفر از آنها با روش نمونهگیری خوشه ای انتخاب شدند.</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">اعتیاد به اینترنت یانگ</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">(1988)، جهتگیری مذهبی آلپورت (1950) و اهمالکاری</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">سولمون و راثبلوم (1989) استفاده گردید</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">.</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">دادهها با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> یافتهها نشان داد بین تمامی مؤلفههای اهمالکاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت معنادار وجود داشت</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">(05/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">p</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;"><</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">). همچنین از میان مؤلفههای جهتگیری مذهبی، جهتگیری مذهبی درونی با تمامی مؤلفههای اهمالکاری تحصیلی رابطه منفی معنادار داشت (05/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">p</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;"><</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که اعتیاد به اینترنت و جهتگیری مذهبی درونی میتوانند اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی کنند و تقریباً بخش متوسطی از واریانس نمرات اهمالکاری تحصیلی بر اساس اعتیاد به اینترنت و جهتگیری مذهبی درونی تبیین میشود. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت اعتیاد به اینترنت و جهتگیری مذهبی از عوامل مهمی هستند که میتوانند در اهمالکاری تحصیلی دانشجویان نقش داشته باشند. </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">به والدین و کلیه برنامهریزان تعلیم تربیت توصیه میشود که با آموزشهای مناسب، استفاده مفید از اینترنت و افزایش جهتگیری مذهبی درونی را </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">به</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">دانشآموزان و دانشجویان آموزش دهند.</span></span></p>
<p style="text-align: justify;">The aim of this study was to investigate the relationship of internet addiction and religious orientation with students' academic procrastination according to sex. The study was descriptive and correlational. The study population included all campus students in Azarbayjan Shahid Madani university at the academic year 2015-2016 that based on Morgan table, 200 of them were selected by Cluster sampling. For data gathering of the Internet Addiction Questionnaire of Young (IAT) (1988), religious orientation Questionnaire of Allport (1950) and procrastination Questionnaire of Solomon & Rothblum (1989) were used. Data using Pearson's correlation coefficient and multiple regression analysis were analyzed. The results showed that was a positive significant relationship between all the components of Academic Procrastination and Internet addiction and almost the middle of the variance in scores of academic procrastinations based on Internet addiction and intrinsic religious orientation explained. According to the results can be said that internet addiction and religious orientation are important factors that could contribute Academic Procrastination. To Parents and all educational planners recommended that with proper training, the beneficial use of the Internet and increase internal religious orientation to teaching students.</p>
اهمالکاری تحصیلی, اعتیاد به اینترنت, جهتگیری مذهبی, جنسیت
Academic procrastination, Internet addiction, Religious orientation, Sex
15
30
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-912-1&slc_lang=fa&sid=1
arash
shahbaziyankhonig
آرش
شهبازیان خونیق
arashshahbaziyan@yahoo.com
10031947532846001332
10031947532846001332
Yes
the University of Shahid Madani Azerbaijan
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
zobair
samimi
زبیر
صمیمی
std_samimi@khu.ac.ir
10031947532846001333
10031947532846001333
No
the University of Shahid Madani Azerbaijan
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
abolfazl
farid
ابوالفضل
فرید
abolfazlfarid@gmail.com
10031947532846001334
10031947532846001334
No
Azarbaijan Shahid Madani University
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان