Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1395
5
1
gregorian
2016
8
1
3
32
online
1
fulltext
fa
مقایسه محیط آموزشی-یادگیری و منبع کنترل تحصیلی در دانش آموزان مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و شاهد
The Comparison of Educational-Learning Environment and Academic Locus of Control between Students of Tizhooshan, Nemooneh and Shahed Schools
برنامه ریزی آموزشی
Educational Programing
مقاله پژوهشی
Research Paper
<p dir="RTL">هدف از پژوهش حاضر مقایسه محیط آموزشی-یادگیری و منبع کنترل تحصیلی در دانش آموزان مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و شاهد بود. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود که در یک نمونه 506 نفری که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامههای اندازه گیری محیط آموزشی-یادگیری و منبع کنترل تحصیلی جمعآوری و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که فقط در بعد ادراک دانش آموز از یادگیری بین دانش آموزان تیزهوشان و شاهد (به نفع مدارس شاهد) تفاوت معنی دار وجود داشت و در مابقی ابعاد محیط آموزشی-یادگیری و همچنین منبع کنترل تحصیلی هیچ تفاوتی بین این سه مدرسه وجود نداشت. بر اساس این یافته ها می توان نتیجه گرفت که مدارس تیزهوشانهیچ تفاوتی نتوانسته است در محیط آموزشی-یادگیری و منبع کنترل تحصیلی دانش آموزان ایجاد کند.</p>
<p>The main purpose of present study was to comparing of educational-learning environment and academic locus of control between students of Tizhooshan, Nemooneh and Shahed schools. This research was a correlation study that accomplished in a sample of 506 students who selected by randomly sampling. Data were collected by Dundee ready learning-education environment measure (DREEM) and academic locus of control scale (ALCS) and analyzed by one way analysis of variance (ANOVA) and independent t-test. The results show that the significantly difference between students of Tizhooshan and Shahed was only in students’ perception of learning (in favor of Shahed students). In the other dimensions of educational-learning environment and academic locus of control, there was no difference between schools. With regarding of the results can conclude that Tizhooshan schools cannot establish any difference in educational-learning environment and academic locus of control of students.</p>
محیط آموزشی- یادگیری, منبع کنترل, تیزهوشان, نمونه دولتی, شاهد
Educational-Learning Environment, Academic Locus of Control, Tizhooshan, Nemooneh, Shahed.
20
38
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-839-1&slc_lang=fa&sid=1
Yasser
Rezapour Mirsaleh
یاسر
رضاپور میرصالح
y.rezapour@ardakan.ac.ir
10031947532846001297
10031947532846001297
Yes
Ardakan University
دانشگاه اردکان
Ezzat
Fotouhi Ardakani
عزت
فتوحی اردکانی
ezzatf58@yahoo.com
10031947532846001298
10031947532846001298
No
Islamic Azad University of Ardakan
دانشگاه آزاد اسلامی اردکان