Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
1
29
online
1
fulltext
fa
تلفیق علم و تکنولوژی در برنامه درسی دوره ابتدایی
Integration of Science and Technology in Primary Curriculum
مقاله پژوهشی
Research Paper
<p dir="RTL" style="margin-right: 4.45pt; text-align: justify;">یکی از موضوعاتی که در نظام آموزشی باید بدان پرداخت، آموزش است. آموزش از ترکیب چهار نظام که در تعامل با یکدیگرند، به وجود آمده است. این چهار نظام عبارتند از تدریس، یادگیری، ساختار و برنامه درسی. برنامه درسی طرحی برای عمل است که ساختار را هدایت می­کند. موضوع دیگر، جایگاه دانش و چگونگی تبدیل آن به ماده درسی است. در تعلیم و تربیت پست مدرن، دانش به خودی خود هدف نیست، بلکه هدف، "گفتمان سازنده دانش" است به همین جهت در کلاس درس، تمرکز بر ساختن دانش، فهم، همکاری و مشارکت است. نظام آموزشی کشور<span dir="LTR">­</span>ها به منظور تربیت فراگیرانی مستقل، منعطف، خلاق و دارای تفکر انتقادی لازم است در حوزه اهداف، محتوا، وسایل، روش<span dir="LTR">­</span>ها و نیز فرصتها و فعالیت<span dir="LTR">­</span>های تربیتی تجدیدنظر به عمل آورند. از دیرباز طراحی برنامه درسی و ارائه موضوعات به شکل<span dir="LTR">­</span>های مختلف صورت گرفته است. در آغاز قرن بیستم متفکران تعلیم و تربیت در مسیر تلفیق برنامه درسی گام نهادند؛ اما روند مسلط در این قرن مبتنی بر رویکرد تک­رشته<span dir="LTR">­</span>ای، تکثر دروس و برنامه درسی رشته­محور بوده است. تلفیق به معنای سازگار کردن و باهم آمدن است و با تخصصی شدن و جداسازی موضوعات درسی مغایرت دارد. تلفیق، مبتنی بر نگرش کل­نگر است که سعی دارد آموزش را با زندگی روزمره فراگیر مرتبط سازد<span dir="LTR">.</span> هدف از این پژوهش، تبیین برنامه درسی تلفیقی، بیان انواع آن و چگونگی تلفیق علم و تکنولوژی در برنامه درسی دوره ابتدایی است. روش بکار گرفته شده، روش تحلیلی- استنتاجی است. بدین منظور پس از تبیین برنامه درسی و توضیح درباره تلفیق، به نمونه­هایی از تلفیق در حوزه محتوا مانند تلفیق موضوعات و دانش بنیادین، تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات با تمام حوزه­های دانش، اشاره شده است. بر اساس مطالعات و تحلیل<span dir="LTR">­</span>های انجام شده می<span dir="LTR">­</span>توان نتیجه گرفت که: با تلفیق علم و تکنولوژی در برنامه درسی به<span dir="LTR">­</span>طور عام و در دوره ابتدایی به<span dir="LTR">­</span>طور خاص، میزان یادگیری و تسلط دانش<span dir="LTR">­</span>آموز بر محتوای سازماندهی شده افزایش می<span dir="LTR">­</span>یابد و دانش<span dir="LTR">­</span>آموز بهتر می<span dir="LTR">­</span>تواند مطالب آموخته شده را در زندگی واقعی بکار گیرد<span dir="LTR">.</span></p>
<p style="text-align: justify;">One of the main issues to be considered in the educational system is education. Education is the result of four elements which are interacting with each other. These four elements are: teaching, learning, structure and curriculum. Curriculum is a plan for action which forms the structure. Another issue is the status of knowledge and the way we can transform it into educational materials. In postmodern education, knowledge itself is not the target, and the “knowledge constructive discourse” is rather a target. For this reason the main concentration in the classrooms are on knowledge construction, understanding, cooperation and collaboration. The educational systems of the countries have to reconsider the targets, contents, materials, methods and also the educational opportunities and activities in order to educate independent and flexible students who have creative thinking. Curriculum planning and presenting various issues have been done for a long time. In early twentieth century, the scholars in education and training stepped into the realm of integrated curriculum. But the dominated trend in this century has been based on single discipline approach, plurality of subjects, and Discipline-based curriculum. Integration means making compatibility and coming together which is in contradiction with specializing and separating courses. Integration is based on holistic view which tries to make relations between education and daily life. The present study aims to explain integrated curriculum, declare the types of it, and the way to integrate science and technologies in the primary school courses. This research enjoys analytical- inductive methodologies. In this way, first we declare the curriculum and explain integration, and then we refer to the samples of integration in area of content, like integration of fundamental issues and knowledge, and integration of information technology and communication with all areas of knowledge. Based on the studies and analysis, we can conclude that: integration of science and technology with curriculum in general and specifically in primary education, the learning rate and the possession of students on organized content will increase and students can work out what they have learnt in real life.</p>
برنامه درسی, تلفیق, برنامه درسی تلفیقی, تلفیق علم- تکنولوژی, دوره ابتدایی
Curriculum, Integration, Integrated Curriculum, Integration of Science and Technology, Primary Education.
18
40
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-2&slc_lang=fa&sid=1
Tayebeh
Mahrouzadeh
طیبه
ماهروزاده
10031947532846003984
10031947532846003984
Yes
دانشگاه الزهرا(س)
Soolmaz
Nourabadi
سولماز
نورآبادی
10031947532846003985
10031947532846003985
No
دانشگاه شاهد تهران