Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
4
35
online
1
fulltext
fa
مقایسه اخلاق حرفهای دبیران دوره دوم متوسطه شهر خرمآباد
Comparison of Professional Ethics Between Male and Female Teachers of Secondary Schools In Khorramabad City
مدیریت آموزشی
Educational Management
مقاله پژوهشی
Research Paper
<p dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">هدف این تحقیق </span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقایسه اخلاق حرفهای دبیران دوره دوم متوسطه شهر خرمآباد<span style="color:black;"> بود. این تحقیق </span>از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی از نوع مقایسهای<span style="color:black;"> بود. </span>جامعه آماری دبیران دوره دوم متوسطه شهر خرمآباد به تعداد <span style="background:white;">1089نفر (</span></span></span><span style="background:white;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">756</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> نفر زن و 333 نفر مرد)</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">بود.حجم نمونه مطابق با جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان محاسبه و 285 نفر برآورد گردید. روش نمونهگیری طبقهای تصادفی نسبی بود. <span style="color:black;">دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه استاندارد </span>اخلاق <span style="background:white;">حرفهای کارکنان</span> <span style="color:black;">جمعآوری شد. </span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از شاخص­های آمار توصیفی (فروانی، فراوانی تجمعی، نمودار­های ستونی) و آمار استنباطی (</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">آزمونهای کمولوگروف-اسمیرنوف و آزمون ناپارامتریک یومان-<span style="background:white;">ویتنی) <span style="color:black;">استفاده</span></span><span style="color:black;"> شد. </span>نتایج آزمون یومان-ویتنی نشان داد که بین اخلاق حرفهای و ابعاد آن (مسئولیت پذیری، صداقت، عدالت و انصاف، وفاداری، برتریجویی و رقابت طلبی، احترام به دیگران، همدردی با دیگران و رعایت و احترام نسبت به ارزشها و هنجارهای اجتماعی) در دبیران زن و مرد دوره دوم متوسطه شهر خرمآباد تفاوت معناداری وجود ندارد. به عبارتی می توان بیان نمود که دبیران زن و مرد دوره دوم متوسطه شهر خرمآباد نگرش یکسانی نسبت اخلاق حرفه ای ومولفه های ان دارند.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span><br>
</p>
The purpose of this practical descriptive study was to explore the professional ethics of secondary school teachers in Khorramabad. The participants were 1089 secondary school teachers (756 women and 333 men). Based on the sampling table of Krejcie and Morgan (1970), the recommended sample was 285. Stratified random sampling technique was engaged. The required data were collected using standard questionnaire of professional ethics of employees. To analyze the data, descriptive statistics (frequency, cumulative frequency, columnar graphs) and inferential statistics (Kolmogorff-Smirnov test and non-parametric-human-Whitney test) were used. The results of the Yumann- Whitney test showed that between professional ethics and its dimensions (accountability, honesty, justice and fairness, loyalty, supremacy and competition, respect for others social values and norms) there is no significant difference between male and female teachers in secondary school in Khorramabad. In other words, it can be said that the male and female teachers of secondary school in Khoramabad have the same attitude toward professional ethics and its components.
اخلاق حرفهای, دبیران, دوره دوم متوسطه
Professional ethics, Teachers, Secondary school
1
19
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-439-1&slc_lang=fa&sid=1
Moslem
Ghobadian
مسلم
قبادیان
mghobadiyan@yahoo.com
10031947532846001701
10031947532846001701
Yes
دانشگاه آزاد واحد خرم آباد