Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1397
8
1
gregorian
2018
11
1
5
37
online
1
fulltext
fa
نقش حفاظتکننده پیوند با مدرسه در برابر خطر قلدری و قربانی شدن در مدرسه: یک مطالعه مروری
The Protective Role of School Bonding against Risk of School Bullying and Victimization: A Review Study
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
مقاله پژوهشی
Research Paper
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"> قلدری و قربانی شدن در مدارس کشورهای جهان مسأله شایعی شده است. نظریه کنترل اجتماعی و الگوی رشد اجتماعی در مورد پیوند دانشآموزان به مدرسه به دیدگاههایی اشاره کرده و بر نقش حفاظتکنندگی پیوند با مدرسه در برابر رفتارهای مغایر با هنجارهای مدرسه همچون قلدری تأکید دارند؛ با این حال اطلاعات کمی در مورد چگونگی و سازوکار حفاظتکنندگی پیوند با مدرسه در برابر پدیده قلدری وجود دارد. پژوهش حاضر، ارتباط و نقش حفاظتکنندگی پیوند با مدرسه را از منظر پژوهشهای مبتنی بر دو دیدگاه مطرح (نظریههای کنترل اجتماعی و الگوی رشد اجتماعی) بر پدیده قلدری، بررسی کرده است. این پژوهش به روش مرور تاریخچه انجام شد. همچنین، پایگاههای اطلاعاتی<span dir="LTR">Eric, Google Scholar, PubFacts, PubMed, Sage, Science Direct, Springer</span> برای جستجوی منابع استفاده شدند. نتایج پژوهش حاضر در زمینه سازه پیوند با مدرسه و ارتباط آن با پدیده قلدری، سازوکار حفاظتکنندگی آن در برابر خطر قلدری و قربانی شدن و راهکارهایی برای گروههای واجد رفتارهای قلدری با هدف افزایش پیوند با مدرسه آنها، بینشهایی را فراهم کرده است. همچنین، محدودیتهای پژوهش و پیشنهادهای آتی بحث شده است.</p>
<p dir="RTL"></p>
<p style="text-align: justify;">Bullying and victimization have revealed to be a common problem in schools all over the world. Although the protective role of students' school bonding has been discussed regarding the behaviors contrary to school norms as bullying in the approaches referred to as the social control theory and social development model, little information is available regarding the problem of bullying. In this study, the protective role of school bonding and its relationships are examined using studies that are based on the two above approaches to bullying. A literature review was utilized as a method of this study. Also, SAGE journals, Eric, PubFacts, PubMed, Science Direct, Springer and Google scholar databases were searched. The findings of the present study to increase the school bonding of the groups involved in bullying behaviors, some insights are provided on the construct of school bonding and the relationship with bullying, its protective mechanism against the risk of bullying and victimization, and strategies for the groups. In addition, the study's limitations and future recommendations are discussed.</p>
پیوند با مدرسه, قربانی شدن, قلدری مدرسه, مطالعه مروری
school bonding, victimization, school bullying, review study
120
138
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1165-1&slc_lang=fa&sid=1
مینا
محبی
Minamohebbi66@yahoo.com
10031947532846003965
10031947532846003965
Yes
دانشگاه تبریز
میرمحمود
میرنسب
mirnasab2006@gmail.com
10031947532846003966
10031947532846003966
No
دانشگاه تبریز