Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
7
40
online
1
fulltext
fa
فراتحلیل اثر بخشی مداخلههای آموزشی بر تفکر انتقادی دانش آموزان
Meta-analysis of the effectiveness of educational interventions on students' critical thinking
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
مقاله پژوهشی
Research Paper
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر مداخله</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">های آموزشی بر تفکر انتقادی دانش­آموزان و مقایسه این تأثیر در دانش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">آموزان دوره</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">های ابتدایی و متوسطه اول و دوم بود. بدین منظور از روش فراتحلیل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه مقاله</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">هایی بود که اثر­بخشی مداخلات آموزشی بر تفکر انتقادی را مورد بررسی قرار داده بودند و 15 مورد پژوهش که از لحاظ روش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">شناسی مورد قبول بود، انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام شد. ابزار پژوهش، چک لیست فراتحلیل بود که 1222 شرکت کننده را در خود جای داده بود. پس از خلاصه کردن نتایج پژوهش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">ها، اندازه اثر محاسبه و بر اساس رویکرد فراتحلیل هانتر و اشمیت ترکیب شده و طبق جدول کوهن تفسیر شدند. یافته</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">های پژوهش نشان داد که میزان اثر مداخلات آموزشی بر تفکر انتقادی دانش آموزان،43/0بوده است (001/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">p<</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">). این میزان اثر در دوره ابتدایی32/0 (01/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> p<</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">)، در دوره متوسطه اول45/0 (01/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> p<</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">) و در دوره متوسطه دوم 61/0 (001/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> p<</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">) به دست آمد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل تعدیلی، بیانگر اثرگذاری متغیرهای تعدیل کننده در این مداخلات بود. بر اساس نتایج فراتحلیل حاضر، میزان اثر مداخلات آموزشی بر تفکر انتقادی دانش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">آموزان مطابق جدول کوهن، بالاتر از متوسط می</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">باشد. این میزان اثر در دانش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">آموزان دوره ابتدایی در سطح متوسط، در دانش­آموزان دوره متوسطه اول، بالاتر از متوسط و در دانش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">آموزان دوره متوسطه دوم در سطح بالا ارزیابی شد. اثر متغیرهای تعدیل کننده در دوره ابتدایی بالاتر از دوره</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">های متوسطه اول و دوم بوده است.</span></span>
The aim of this study was to investigate the efficacy of educational interventions on students' critical thinking and Comparison of this effect in elementary, junior and high school students by using meta-analysis method based on the Hunter and Schmidt approach. Fifteen studies which were accepted methodologically and conducted within the last 10 years in Iran were included in the meta-analysis. The checklist of meta-analysis with 1222 participants were used. The results indicated that the effect size of educational interventions on students' critical thinking was 0/43. The effect size in elementary, junior and high school students was 0/32, 0/45 and 0/61. Also, the results of modulatory analysis showed the efficacy of moderating variables in these interventions. Based on the results of the present meta-analysis, the effect of educational interventions on students' critical thinking according to Cohen's table was above average. This effect rate was evaluated moderate in elementary students, above average in junior high school students and high in secondary school students. The effect of moderating variables in elementary school was higher than the first and second secondary school.<span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span>
تفکرانتقادی, فراتحلیل, رویکرد هانتر و اشمیت
critical thinking, Meta-analysis, Hunter and Schmidt approach
102
117
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2252-2&slc_lang=fa&sid=1
سیروس
محمودی
10031947532846003101
10031947532846003101
Yes
دانشگاه پیام نور
حمیدرضا
ایمانی فر
10031947532846003102
10031947532846003102
No
دانشگاه پیام نور
سعید
طالبی
10031947532846003103
10031947532846003103
No
دانشگاه پیام نور