Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
7
41
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش فناوری ردیاب چشمی در پژوهشهای یادگیری: مطالعهی ده سال پژوهش
Investigating the Role of Eye Tracking Technology in Learning Research: A Ten Years Study
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
مقاله پژوهشی
Research Paper
<div style="text-align: justify;"><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">فناوری ردیاب چشمی چند سالی است که توجه پژوهشگران را به عنوان ابزاری برای یافتن داده­های عینی از فرایندهای ذهنی به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی کاربست­های فناوری نامبرده در انجام مطالعات حوزه­ی یادگیری، به روش مرور نظامند به تحلیل پژوهش­های انجام شده طی سال­های 2010 </span></span></span><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"> -</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">2020 پرداخته است. تعداد 24 مقاله بعد از اعمال ملاک­های ورود و خروج مورد بررسی قرار گرفت. یافته­ها نشان داد که تثبیت و مدت زمان خیرگی، از جمله مقیاس­های اندازه­گیری ردیاب چشم بوده که در اکثر مطالعات یادگیری، مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین بررسی توجه بصری در حین پردازش­های شناختی، بررسی گذار بین اطلاعات متنی و تصویری، مقایسه­ی استراتژی­های افراد موفق در حین خواندن، تصمیم­گیری، حل­مسئله و الگوسازی پردازش اطلاعات از جمله کاربردهای رصد حرکات چشم در مطالعات یادگیری بوده است. نتایج تحلیل حاکی از آن است که ابزار ردیاب چشمی، امکانی را پیش­ روی محققان تعلیم و تربیت قرار می­دهد تا نتایج یادگیری را به پردازش­های شناختی پیوند بزنند؛ که این مهم دلالت­هایی را برای طراحی محیط­های یادگیری به همراه دارد. </span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;"> </span></span></div>
<div style="text-align: justify;">Eye-tracking technology has attracted researchers' attention for many years as a tool for finding objective data from cognitive processes. The present study, with the aim to investigate the applications of the mentioned technology in conducting research in the field of learning used systematic review method to analyze performed research from 2010- 2020. A total of 24 articles were analyzed after applying the inclusion and exclusion criteria. The results showed that among the eye tracker measurement scales, the researchers used eye fixation and duration of gaze in most learning studies. In addition, the results showed that studying visual attention during cognitive processing, examining the transition between textual and visual information, and comparing the strategies of successful reading, decision-making, problem solving and information processing modeling are the applications of eye movements in learning studies. According of the results, eye-tracking tool provides researchers with the opportunity to link learning outcomes to cognitive processes, which has implications for designing learning environments.</div>
فناوری ردیاب چشمی, مرور نظامند, یادگیری
Eye-tracking technology, Learning, Systematic review
24
45
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1377-1&slc_lang=fa&sid=1
Nasrin
Mohammadhasani
نسرین
محمدحسنی
n.mohammadhasani@khu.ac.ir
10031947532846003378
10031947532846003378
Yes
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی