Saadat Talab A, shirali E. The Relationship between Ethical Climate and Organizational Citizenship Behavior with the Mediating Role of Organizational Justice (Case Study: Tehran High Schools). Journal title 2022; 11 (45) :1-19
URL:
http://erj.khu.ac.ir/article-1-1144-fa.html
سعادت طلب آیت، شیرعلی اسماعیل. رابطه جو اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی عدالت سازمانی (مورد مطالعه: مدارس متوسطه شهر تهران). عنوان نشریه. 1401; 11 (45) :1-19
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1144-fa.html
1- دانشگاه خوارزمی ، saadattalab2009@gmail.com
2- دانشگاه ولایت
چکیده: (5914 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جو اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی عدالت سازمانی در بین معلمان مرد مقطع متوسطه شهر تهران بود. روش پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی از نوع هبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران مدارس پسرانه شهر تهران (6435 نفر) بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 382 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از سه ابزار پرسشنامه جو اخلاقی ویکتور و کولن(1987) رفتار شهروندی سازمانی لی و آلن(2002) و عدالت سازمانی(مورمن و نیهوف، 2001) استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادههای پژوهش از روش آمار توصیفی و استنباطی(مدل یابی معادلات ساختاری و رگرسیون) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین جو اخلاقی حاکم بر سازمان و رفتار شهروندی معلمان همبستگی مثبت و معناداری(56/0)وجود دارد. همچنین عدالت سازمانی نقش تأثیرگذاری(25/0) در رابطه با جو اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان دارد. به هر میزان جو اخلاقی حاکم بر مدارس مثبت و معنادار باشد، عدالت سازمانی نیز بهشکل بهتری انجام میگیرد و معلمان رفتار شهروندی بهتر و موثرتری خواهند داشت. در مجموع میتوان نتیجه گرفت با توجه به تأثیر مستقیم و مثبت جو اخلاقی بر رفتار شهروندی سازمانی، ضروری است مدیران مدارس اقدامات موثری را برای ایجاد جو مطلوب اخلاقی در مدارس برای بهبود و ارتقاء رفتار شهروندی معلمان انجام دهند.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزشی دریافت: 1400/12/4 | ویرایش نهایی: 1402/8/30 | پذیرش: 1401/9/8 | انتشار الکترونیک: 1401/9/24