samadi E, bakhtiarnasrabadi H, saadatmand Z. Explaining the foundations of kant’s philosophical view of rational education and its functional requirements. Journal title 2023; 12 (46) :76-93
URL:
http://erj.khu.ac.ir/article-1-1328-fa.html
صمدی الهام، بختیار نصرآبادی (نویسنده مسئول) حسنعلی، سعادتمند زهره. بررسی بنیانهای دیدگاه فلسفی تربیت عقلانی کانت و استلزامات عملکردی آن. عنوان نشریه. 1402; 12 (46) :76-93
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1328-fa.html
1- ، h.nasrabadi89@gmail.com
چکیده: (3111 مشاهده)
هدف این پژوهش تبیین مبانی فلسفی تربیت عقلانی کانت و استلزامات آن درزمینهٔ اهداف، اصول و روشهای تعلیم و تربیت عقلانی است. کانت تأملات فلسفی برجستهای درزمینهٔ خرد بهویژه خرد عملی دارد که به قاعدههای عام و جهانشمول منتهی میشود و از فیلسوفانی است که نظریات او در باب روشنگری را به انقلاب کپرنیکی مانند میکنند. این پژوهش با روش تحلیل محتوا است و با مراجعه مستقیم به منابع دستاول و متون و مقالات و رسالههای مرتبط انجام گرفته شده است؛ بنابراین ابتدا به تحلیل مفهومی متون اندیشههای کانت با شناخت زمینههای هستی، معرفت، انسان، ارزش پرداخته شده است و با توجه به این که دارای رویکرد عقلگرایی در تربیت است در راستای پاسخگویی به چند سؤال اساسی که شامل؛ چه چیز را میتوان دانست؟ چه باید کرد؟ چه امید و انتظاری میتوان داشت؟ انسان چیست؟ فرا گرد تجزیهوتحلیل صورت میگیرد و در پاسخ به سؤال چهارم طبیعت انسان را به وجوه اجتماعی آن مانند تربیت بهویژه یکی از بنیانهای ارزشهای تکلیف اخلاقی که منشأ آن عقل است پیوند میزند و از سویی به علت دیدگاه پراگماتیکی وی تلاش میشود مؤلفههای اساسی در روشهای تربیتی کانت مانند اندوختههای پیشین، پیشفرضها، مشابهسازی، حذف و اضافه، تفسیر در سایه انسانشناسی موردبررسی قرار گیرد و درنهایت به مدلهای پیشنهادی برای ادراک ساخت شناختی و تربیتی پرداخته شده است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
فلسفه تعلیم و تربیت دریافت: 1402/2/18 | ویرایش نهایی: 1403/7/23 | پذیرش: 1403/2/16 | انتشار الکترونیک: 1403/2/16