Ghafouri Z, Zarghami-Hamrah S, Salehi A. Investigating the situation of cultivating critical thinking from the point of view of Anis in the management system(LMS) with postphenomenology. erj 2024; 15 (49)
URL:
http://erj.khu.ac.ir/article-1-1436-fa.html
غفوری زهرا، ضرغامی همراه سعید، صالحی اکبر. بررسی وضعیت پرورش تفکر انتقادی از دیدگاه انیس در سامانه مدیریت یادگیری (ال ام اس) با رویکرد پساپدیدارشناسی. پژوهش های تربیتی. 1403; 15 (49)
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1436-fa.html
1- دانشگاه خوارزمی
2- دانشگاه خوارزمی ، szarghami@khu.ac.ir
چکیده: (169 مشاهده)
این پژوهش با هدف شناسایی نقاط قوت و ضعف پرورش تفکرانتقادی از دیدگاه انیس در سامانه مدیریت یادگیری (ال ام اس) صورت گرفته است. هدف اصلی پژوهش این است که جنبههای وساطت ال ام اس و تغییرات کاهشی و افزایشی که در تجارب یا ادراک یادگیرندگان در حوزه تفکر انتقادی صورت میگیرد شناسایی شود. پساپدیدارشناسی که یک رویکرد فلسفی در مطالعات فناورانه است، این امکان را میدهد تا چگونگی دگرگونی تجربه و ادراک فراگیران را هنگام استفاده از این فناوریها مورد بررسی قراردهیم، لذا در پژوهش حاضر از این روش بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان شرکت کننده در کلاسهای مجازی بودندکه به صورت نمونهگیری دسترس و با روش نمونهگیری گلولهبرفی و در نظر گرفتن اصل اشباع انتخاب شدهاند و تجارب آنها با انجام مصاحبه نیمهساختاریافته درمورد اسـتفاده از سامانه مدیریت یادگیری مورد بررسی قرارگرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهدکه بهواسطه آموزش مجازی از طریق ال ام اس، دسترسی آسان به منابع آموزشی متنوع، ایجاد فرصتهای بحثوگفتگو به شیوههای گوناگون، امکان یادگیری در گروههای کوچک، درک دیدگاههای متنوع، محیط آموزش سازنده و امکان شخصیسازی آموزش، زمان و مکان انعطافپذیر و امکان تقویت مهارتهای حل مسئله و توسعه خودکارآمدی از جمله جنبههای تقویت شده دانشجویان در بهرهگیری از ال ام اس است که به آنها توانایی بیشتری در تفکر انتقادی میدهد. درمقابل کاهش تعاملات چهرهبهچهره میان فراگیران و اساتید، فقدان امکان پرسشوپاسخ مستقیم و چهرهبهچهره، نقص ادراکی در تفهیم و تفسیر مطالب، عدم امکان نظارت مستقیم بر فراگیران و عدم امکان ایجاد حس مشارکت و تعلق خاطر میان فراگیران و محیط آموزشی، موانعی برای اندیشیدن انتقادی دانشجویان است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
فلسفه تعلیم و تربیت دریافت: 1403/3/4 | ویرایش نهایی: 1403/10/3 | پذیرش: 1403/12/14 | انتشار الکترونیک: 1403/12/14