Aalipour K, Abbasi M, gadampour E. The relationship between social/emotional competence and quality of life at school: the mediating role of academic participation. erj 2025; 16 (50)
URL:
http://erj.khu.ac.ir/article-1-1451-fa.html
1- دانشگاه لرستان
2- دانشگاه لرستان ، abasi.mo@lu.ac.ir
3- دانشکاه لرستان
چکیده: (218 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین شایستگی اجتماعی/هیجانی و کیفیت زندگی در مدرسه دانشآموزان با میانجیگری مشارکت تحصیلی در دانشآموزان دختر دوره ابتدایی شهر خرمآباد بود. پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی شهر خرمآباد در سال 403-1402 به تعداد 1900 نفر را شامل میشود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 435 نفر از آنها انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه شایستگی اجتماعی/هیجانی ( SECQ)، زو و جی (2012)، مشارکت تحصیلی ریو (2013) و کیفیت زندگی در مدرسه اندرسون و بورک (2000) جمعآوری شد. و با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که شایستگی اجتماعی/ هیجانی دارای نقش مستقیم و معناداری بر کیفیت زندگی در مدرسه دانشآموزان است (001/0p<). همچنین شایستگی اجتماعی/ هیجانی به طور غیر مستقیم از طریق مشارکت تحصیلی اثر معناداری بر کیفیت زندگی در مدرسه دانشآموزان دارد (001/0p<). بنابراین نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که مشارکت تحصیلی میتوان نقش میانجی در رابطه بین شایستگی اجتماعی/هیجانی با کیفیت زندگی در مدرسه را داشته باشد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/4/7 | ویرایش نهایی: 1404/2/2 | پذیرش: 1404/2/1 | انتشار الکترونیک: 1404/2/1