Heydari Z, Haj Hosseini M, Naghsh Z. Structural Model of the Relationship between Critical Thinking and Religious Identity with the Mediating Role of Spiritual Intelligence. erj 2025; 16 (50)
URL:
http://erj.khu.ac.ir/article-1-1503-fa.html
1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی تهران
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی تهران ، hajhosseini@ut.ac.ir
چکیده: (94 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی برازش مدل ساختاری رابطه بین تفکر انتقادی و هویت دینی با نقش واسطهای هوش معنوی بود. این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دبیرستانی منطقه ۴ مشهد در سال تحصیلی ۱۴۰۲–۱۴۰۳ بود که از میان آنها، ۳۲۷ نفر به روش نمونهگیری غیرتصادفی داوطلبانه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس تمایل به تفکر انتقادی ریکتس (CTDA)، پرسشنامه هویت دینی خوشاوی، و مقیاس هوش معنوی کینگ (SISRI) استفاده شد. تحلیل دادهها با بهرهگیری از ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و AMOS انجام گرفت. نتایج نشان داد مدل مفهومی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است. بین تفکر انتقادی و هوش معنوی، و نیز بین هوش معنوی و هویت دینی رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. همچنین، نقش واسطهای هوش معنوی در رابطه بین تفکر انتقادی و هویت دینی مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای پژوهش بر اهمیت تقویت تفکر انتقادی و هوش معنوی در ارتقای هویت دینی نوجوانان تأکید دارد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/8/25 | ویرایش نهایی: 1404/2/31 | پذیرش: 1404/2/31 | انتشار الکترونیک: 1404/2/31