Estabraghi M, Zandvaian A. The pattern of structural relationships of academic engagement in students based on resilience and implicit beliefs of intelligence with the mediating role of self-handicapping. erj 2025; 16 (50)
URL:
http://erj.khu.ac.ir/article-1-1538-fa.html
استبرقی مهدیه، حیدریه زاده سمانه السادات، زندوانیان احمد. الگوی روابط ساختاری درگیری تحصیلی در دانش آموزان بر اساس تابآوری و باورهای ضمنی هوش با نقش میانجی خودناتوان سازی. پژوهش های تربیتی. 1404; 16 (50)
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1538-fa.html
1- دانشگاه شهید چمران اهواز ، estabraghi87@yahoo.com
2- دانشگاه شهید بهشتی تهران
3- دانشگاه یزد
چکیده: (167 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی روابط ساختاری درگیری تحصیلی در دانش آموزان بر اساس تاب¬آوری و باورهای ضمنی هوش با نقش میانجی خودناتوان سازی در دانش¬آموزان دوره دوم متوسطه (پایه یازدهم و دوازدهم) شهر یزد در سال تحصیلی 1402-1401 انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. از جامعه آماری، تعداد 375 نفر(219 دختر و 156 پسر) به روش نمونه-گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای انتخاب شدند. داده¬ها با استفاده از پرسشنامه¬های خودناتوانسازی شوینگر و همکاران (ASHS)، درگیری تحصیلی ریو (AES)، نظریه¬های ضمنی هوش عبدالفاتح و یتس (ITIS) و تاب آوری کونور و دیویدسون (CD-RISC) گردآوری شد. تحلیل داده¬های جمع¬آوری شده با نرم¬افزارهای SPSS 25 و AMOS 24 انجام شد نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد تاب¬آوری (51/0=β)، باورهای ذاتی هوش(21/0=β) و باورهای افزایشی هوش(36/0=β) بر درگیری تحصیلی تأثیر مستقیم، مثبت و معناداری داشته است. همچنین نتایج نشان داد خودناتوان سازی در رابطه بین تاب¬آوری و درگیری تحصیلی و همچنین در رابطه بین باورهای ذاتی هوش و درگیری تحصیلی نقش میانجی داشته است. با توجه به نتایج، به طور کلی روانشناسان و مشاوران می¬توانند با آموزش تاب¬آوری، تغییر باورهای ضمنی هوش و استفاده از راهکارهایی به منظور کاهش خودناتوان¬سازی در دانش¬آموزان، گامی در جهت افزایش درگیری تحصیلی یادگیرندگان بردارند.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/11/21 | ویرایش نهایی: 1404/2/6 | پذیرش: 1404/2/20 | انتشار الکترونیک: 1404/2/20