Mohebzadegan Y. Performance Evaluation of Non-Profit-Non-Governmental Universities in Tehran Based on the EFQM Organizational Excellence Model Case Study: Non-Profit-Non-Governmental Khatam University. erj 2025; 16 (50)
URL:
http://erj.khu.ac.ir/article-1-1586-fa.html
محب زادگان یوسف. ارزیابی عملکرد دانشگاههای غیرانتفاعی-غیردولتی شهر تهران بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQM مطالعه موردی: دانشگاه غیردولتی-غیرانتفاعی خاتم. پژوهش های تربیتی. 1404; 16 (50)
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1586-fa.html
وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، moheb56@yahoo.com
چکیده: (14 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد دانشگاه غیردولتی-غیرانتفاعی خاتم بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQM بود. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش گردآوری دادهها به صورت آمیخته)کمی- کیفی) بود، جامعه آماری بخش کمی این پژوهش را کلیه مدیران، اعضای هیات علمی، کارکنان، دانشجویان و جامعهی محلی پیرامون دانشگاه خاتم تشکیل میدهند که بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای و برآورد جدول مورگان انتخاب شدهاند و در بخش کیفی تعداد 9 نفر از صاحبنظران و افراد مجرب جهت انجام مصاحبه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در بخش کمی شامل سه پرسشنامه محقّق- ساخته و ابزار بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای تحلیل دادههای کمی از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، توزیع فراوانی و درصد توزیع فراوانی) و آمار استنباطی t تک نمونه ای، و منطق امتیازدهی EFQM استفاده شد و برای تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبه از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. یافتهها نشان داد براساس نتایج به دست آمده اولویت و اهمیت ابعاد بررسی شده در مورد معیارهای مدل تعالی سازمانی EFQM در دانشگاه خاتم به ترتیب: 1 .رهبری ۲ .خط مشی و استراتژی ۳ .شراکتها و منابع 4 .نتایج کارکنان 5 .نتایج کلیدی عملکرد ۶ .فرایندها 7 .کارکنان ۸ .نتایج مشتریان و ۹ .نتایج جامعه است. اطلاعات به دست آمده نشان میدهد از مجموع امتیاز مدل EFQM که1000 امتیاز می باشد در این تحقیق و برای دانشگاه خاتم 693 امتیاز به دست آمده است که امتیاز قابل توجهی است. در مجموع در بین معیارهای بررسی شده، معیار "رهبری" با میانگین 80/3 بالاترین نمره و معیار "نتایج جامعه" با میانگین 46/2 پایینترین میانگین را در بین معیارهای بررسیشده دارد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزشی دریافت: 1404/3/10 | ویرایش نهایی: 1404/5/5 | پذیرش: 1404/5/12 | انتشار الکترونیک: 1404/5/12