جلد 16، شماره 50 - ( بهار و تابستان 1404 )                   شماره 50 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohebzadegan Y. Performance Evaluation of Non-Profit-Non-Governmental Universities in Tehran Based on the EFQM Organizational Excellence Model Case Study: Non-Profit-Non-Governmental Khatam University. erj 2025; 16 (50)
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1586-fa.html
محب زادگان یوسف. ارزیابی عملکرد دانشگاه‌های غیرانتفاعی-غیردولتی شهر تهران بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQM مطالعه موردی: دانشگاه غیردولتی-غیرانتفاعی خاتم. پژوهش های تربیتی. 1404; 16 (50)

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1586-fa.html


وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، moheb56@yahoo.com
چکیده:   (14 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد دانشگاه غیردولتی-غیرانتفاعی خاتم  بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQM بود. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش گردآوری داد­ه­ها به صورت آمیخته)کمی- کیفی) بود، جامعه آماری بخش کمی این پژوهش را کلیه مدیران، اعضای هیات علمی، کارکنان، دانشجویان و جامعه‌ی محلی پیرامون دانشگاه خاتم  تشکیل می‌دهند که بر اساس نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای و برآورد جدول مورگان انتخاب شده­اند و در بخش کیفی تعداد 9 نفر از صاحبنظران و افراد مجرب جهت انجام مصاحبه انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری در بخش کمی شامل سه پرسشنامه  محقّق- ساخته و ابزار بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای تحلیل داده­های کمی از شاخص­های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، توزیع فراوانی و درصد توزیع فراوانی) و آمار استنباطی t تک نمونه ای، و منطق امتیازدهی EFQM استفاده شد و برای تحلیل داده­های کیفی حاصل از مصاحبه از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. یافته­ها نشان داد براساس نتایج به دست آمده اولویت و اهمیت ابعاد بررسی شده در مورد معیارهای مدل تعالی سازمانی EFQM در دانشگاه خاتم به ترتیب: 1 .رهبری ۲ .خط مشی و استراتژی ۳ .شراکتها و منابع 4 .نتایج کارکنان 5 .نتایج کلیدی عملکرد ۶ .فرایندها 7 .کارکنان ۸ .نتایج مشتریان  و ۹ .نتایج جامعه است. اطلاعات به دست آمده نشان می­دهد از مجموع امتیاز مدل EFQM که1000 امتیاز می باشد در این تحقیق و برای دانشگاه خاتم 693  امتیاز به دست آمده است که امتیاز قابل توجهی است. در مجموع در بین معیارهای بررسی‌ شده، معیار "رهبری" با میانگین 80/3 بالاترین نمره و معیار "نتایج جامعه" با میانگین 46/2 پایین‌ترین میانگین را در بین معیارهای بررسی‌شده دارد.
 
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1404/3/10 | ویرایش نهایی: 1404/5/5 | پذیرش: 1404/5/12 | انتشار الکترونیک: 1404/5/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb