1- دانشگاه ازاد واحد مشهد ، shimaabedi67@gmail.com
2- دانشگاه ازاد واحد مشهد
چکیده: (3818 مشاهده)
این پژوهش باهدف تحلیل میزان تأثیرگذاری بازی در مشارکتپذیری کودکان تدوین گردیده است. روش تحقیق در پژوهش حاضر کاربردی و پیمایشی است. در این راستا بهمنظور گردآوری دادهها از مشاهدات میدانی، پرسشنامه، بازدید از سایت استفاده میشود. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی با استفاده از فرمول کوکران و تکمیل پرسشنامه توسط 92 نفر از کودکانی که در بازهی سنی 12-7 سال میباشند تکمیل گردیده است. تحلیل دادهها برای ارزیابی تأثیر بازیهای نمادی،آموزشی و جمعی و مشارکت کودکان در ادراک کودکان در محله سجاد مشهد، استان خراسان رضوی با استفاده از روش ترکیبی با استفاده از دو نوع دادههای کمی و کیفی با رویکرد متوالی صورت گرفته است. در تحلیل دادهها برای ارزیابی تأثیر نقش بازی در مشارکت پس از جمعآوری دادهها، اطلاعات حاصل با روشهای آماری تحلیل واریانس یکسویه (آنوا) ، آزمون فرضیات کلموگروف-اسمیرنف و سطح معناداری شاخصها با استفاده از همبستگی اسپیرمن تحلیل گردیده است. بهمنظور بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفادهشده است که ضریب 0.924 نشاندهنده پایایی است. در تحلیل دادههای کیفی به بررسی نقاشیهای کودکان پرداختهشده است. نتایج حاصل از پژوهش حکایت از آن دارد که استفاده از بسترهای مناسب برای بازی کودکان تأثیر به سزایی در مشارکت کودکان دارد. تفاوت در گروههای سنی کودکان باعث تفاوت در میزان اهمیت آنها به کیفیتهای محیطی میشود. گروه سنی 9-7 سال به بازیهای نقاشی و تاببازی علاقهمند هستند و به تسهیلات و تجهیزات، حس مکان و مشارکت اهمیت میدهند، این در حالی است که گروه سنی 12-10 سال نقاشی، آواز خواندن و توپبازی برای آنها بیشتر موردتوجه است و آنها به هویت و تنوع در فضاهای شهری توجه دارند
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1398/11/29 | ویرایش نهایی: 1399/10/10 | پذیرش: 1399/6/22 | انتشار الکترونیک: 1399/6/22