چکیده
هدف پژوهش حاضر مروری بر مطالعات انجام شده در حوزۀ تاریخی برنامه درسی ایران از سال 1372 تا 1400 است. جستوجوی مقالات در پایگاههای اطلاعاتی معتبر داخلی مجلات تخصصی نور (نورمگز)، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران) و پرتال جامع علوم انسانی انجام پذیرفت. کلیدواژههای جستوجوی عبارت بودند از: تاریخ برنامه درسی، ابعاد تاریخی برنامه درسی، برنامه درسی تاریخی. مقالات چاپشده در فصلنامههای علمی و پژوهشی معتبر داخلی مورد تأیید وزارت علوم مورد بررسی قرار گرفتند. ارزیابی کیفی مقالات با استفاده از چکلیست صورت گرفت. در این مرور 40 مقاله شناسایی شد که بعد از بررسی عناوین، در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج و بررسی کامل مقالات، درنهایت 15 مقاله وارد مطالعه شد. پژوهشهای حوزۀ تاریخی برنامه درسی در ایران به دو دستۀ «پژوهشهای سنتی تاریخی برنامه درسی» و «پژوهشهای نوگرای تاریخی برنامه درسی» تقسیمبندی گردید. پژوهشهای سنتی تاریخی برنامه درسی، بیشتر به روند شکلگیری عناصر مختلف برنامه درسی با روش روایتی و نگرش قدیمی پرداختهاند. پژوهشهای نوگرای تاریخی برنامه درسی، با روش تاریخی نو و با استفاده از تحلیل و انتقاد، موضوع را بررسی کردهاند. ضمن بیان مطالعات هر دسته از پژوهشها، توصیه میشود برای اقدام به پژوهشهای نظاممند درزمینۀ وقایع تاریخی برنامه درسی، فصلنامه تاریخ برنامه درسی راهاندازی شود؛ همچنین با توجه به تعداد معدود مطالعات تاریخی برنامه درسی در ایران، توجه بیشتر به مطالعات این حوزه ضرورت دارد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی درسی دریافت: 1399/11/28 | پذیرش: 1403/6/11 | انتشار: 1403/6/17