جلد 15، شماره 49 - ( پاییز و زمستان 1403 )                   شماره 49 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

alborzi M, khoshbakht F, mehni F. The Role of Predictive of Learning Skills and Social Problem Solving in Social Creativity of Elementary School Students. erj 2024; 15 (49)
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1326-fa.html
البرزی محبوبه، خوشبخت فریبا، مهنی فاطمه. نقش پیش‌بینی کنندگی مهارت‌های یادگیری و حل‌مسأله اجتماعی در خلاقیت اجتماعی دانش‌آموزان ابتدایی. پژوهش های تربیتی. 1403; 15 (49)

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1326-fa.html


1- دانشگاه شیراز ، malborzi@shirazu.ac.ir
2- دانشگاه شیراز
چکیده:   (179 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش مهارت‌های یادگیری وحل‌مسأله اجتماعی درخلاقیت اجتماعی­دانش‌آموزان­دوره ابتدایی بود. پژوهش به شیوه همبستگی انجام گرفت. جامعه­آماری­ دانش­آموزان ابتدایی­شهرستان کهنوج استان کرمان به تعداد11568­نفر بودند. شرکت‌کنندگان پژوهش271نفر(شامل146دخترو133پسر) از دانش‌آموزان­ پنجم و ششم ابتدایی بودند که باروش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارپژوهش مقیاس مهارت‌های یادگیری(احمدی،1396)، سیاهه­حل‌مسأله ­اجتماعی( دیزوریلا ونزو،2002) و تکلیف خلاقیت اجتماعی(ماچیراد و لیوبرت،2002) بود. برای تعیین پایایی و روایی از روش­آلفای­کرونباخ و همبستگی ­استفاده شد. نتایج نشان داد رابطه معناداری­بین­خلاقیت اجتماعی­با مشاهده(۰۵/۰p≤ ، ۱۴/۰=r)ِ، فرضیه سازی(۰۱/۰p≤ ، ۳۵/۰=r)، تفسیر(۰۵/۰p≤ ، ۱۱/۰=r)ِ وبرقراری ارتباط(۰۱/۰p≤ ، ۲۱/۰=r)ِ وجود دارد. بین خلاقیت اجتماعی و حل­مسأله  سازنده(۰۱/۰p≤ ، ۳۴/۰=r)ِ و حل­مسأله  غیرسازنده(۰۱/۰p≤ ۲۸/۰-=r) همبستگی وجوددارد. نتایج رگرسیون­گام به گام نشان داد فرضیه‌سازی 26 درصدو فرضیه سازی و مهارت برقراری بایکدیگر 32درصداز واریانس خلاقیت اجتماعی راپیش­بینی نمودند. حل­مسأله  سازنده 35 درصد و حل­مسأله  سازنده و حل­مسأله  غیرسازنده بایکدیگر38 درصد از واریانس خلاقیت اجتماعی راتبیین نمودند. درنهایت رگرسیون همزمان نشان داددر مجموع مهارت­های یادگیری و حل­مسأله  اجتماعی، 30 درصد واریانس خلاقیت اجتماعی را از طریق فرضیه سازی، برقراری ارتباط و حل مسأله  سازنده تبیین نمودند. براساس یافته‌های پژوهش خلاقیت اجتماعی بعنوان متغیری که برگرفته از توانمندی شناختی افراد در حل مسائل اجتماعی است از طریق دو متغیر مهارت­های یادگیری وحس مسأله اجتماعی قابل تبیین است.

 
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/2/16 | ویرایش نهایی: 1404/2/3 | پذیرش: 1404/2/2 | انتشار الکترونیک: 1404/2/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.