جلد 17، شماره 51 - ( پاییز و زمستان 1404 )                   شماره 51 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0000-0002-4833-585X

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ahangarani farahani A, behroozi N, shehni yailagh M, omidian M. The effect of dynamic mental preparation training on perceived cognitive load and determination in second year high school students in Arak city.. erj 2025; 17 (51)
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1520-fa.html
آهنگرانی فراهانی امین، بهروزی ناصر، شهنی ییلاق منیجه، امیدیان مرتضی. تأثیر آموزش آمایه‌های ذهنی پویا بر بارشناختی ادراک شده و عزم در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر اراک. پژوهش های تربیتی. 1404; 17 (51)

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1520-fa.html


1- دانشگاه شهید چمران اهواز
2- دانشگاه شهید چمران اهواز ، behroozyn@yahoo.com
چکیده:   (24 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش آمایه­های ذهنی پویا بر بارشناختی ادراک شده و عزم در دانش­آموزان دوره دوم متوسطه شهر اراک، انجام شد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه بود، جامعه آماری پژوهش تمامی دانش­آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر اراک با وضعیت اجتماعی- اقتصادی پایین در سال تحصیلی 1403-1402 بود. به­منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد، بنابراین نمونه پژوهش 40 نفر از دانش­آموزان پسر متوسطه دوم شهر اراک با وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین است که در سه مرحله به صورت خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند و به­صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جا­دهی شدند. برنامه مداخله به مدت 1 ماه شامل 8 جلسه (30 دقیقه­ای) بر روی گروه آزمایشی انجام شد. برای جمع آوری داده­ها از پرسشنامه­های بارشناختی (کلپش و همکاران، 2017) و پرسشنامه استقامت و پایداری (داک­ورث و کوین، 2009) استفاده شد. تحلیل داده­ها از روش کواریانس به کمک نرم­افزار اس.پی.اس.اس 24 (SPSS-24) انجام شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش آمایه­های ذهنی پویا بر بارشناختی ادراک شده و عزم مؤثر بوده است (01/0p<). از این­رو آموزش آمایه­های ذهنی پویا به دانش­آموزان دوره متوسطه ضروری به نظر می­آید.
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش آمایه­های ذهنی پویا بر بارشناختی ادراک شده و عزم در دانش­آموزان دوره دوم متوسطه شهر اراک، انجام شد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه بود، جامعه آماری پژوهش تمامی دانش­آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر اراک با وضعیت اجتماعی- اقتصادی پایین در سال تحصیلی 1403-1402 بود. به­منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد، بنابراین نمونه پژوهش 40 نفر از دانش­آموزان پسر متوسطه دوم شهر اراک با وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین است که در سه مرحله به صورت خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند و به­صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جا­دهی شدند. برنامه مداخله به مدت 1 ماه شامل 8 جلسه (30 دقیقه­ای) بر روی گروه آزمایشی انجام شد. برای جمع آوری داده­ها از پرسشنامه­های بارشناختی (کلپش و همکاران، 2017) و پرسشنامه استقامت و پایداری (داک­ورث و کوین، 2009) استفاده شد. تحلیل داده­ها از روش کواریانس به کمک نرم­افزار اس.پی.اس.اس 24 (SPSS-24) انجام شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش آمایه­های ذهنی پویا بر بارشناختی ادراک شده و عزم مؤثر بوده است (01/0p<). از این­رو آموزش آمایه­های ذهنی پویا به دانش­آموزان دوره متوسطه ضروری به نظر می­آید.
 
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/10/5 | ویرایش نهایی: 1404/2/7 | پذیرش: 1404/8/7 | انتشار الکترونیک: 1404/9/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb