جلد 1، شماره 29 - ( 7-1393 )                   شماره 29 صفحات 40-18 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahrouzadeh T, Nourabadi S. Integration of Science and Technology in Primary Curriculum. Journal title 2014; 1 (29) :18-40
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-22-fa.html
ماهروزاده طیبه، نورآبادی سولماز. تلفیق علم و تکنولوژی در برنامه درسی دوره ابتدایی. عنوان نشریه. 1393; 1 (29) :18-40

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-22-fa.html


1- دانشگاه الزهرا(س)
2- دانشگاه شاهد تهران
چکیده:   (12037 مشاهده)

یکی از موضوعاتی که در نظام آموزشی باید بدان پرداخت، آموزش است. آموزش از ترکیب چهار نظام که در تعامل با یکدیگرند، به وجود آمده است. این چهار نظام عبارتند از تدریس، یادگیری، ساختار و برنامه درسی. برنامه درسی طرحی برای عمل است که ساختار را هدایت می­کند. موضوع دیگر، جایگاه دانش و چگونگی تبدیل آن به ماده درسی است. در تعلیم و تربیت پست مدرن، دانش به خودی خود هدف نیست، بلکه هدف، "گفتمان سازنده دانش" است به همین جهت در کلاس درس، تمرکز بر ساختن دانش، فهم، همکاری و مشارکت است. نظام آموزشی کشور­ها به منظور تربیت فراگیرانی مستقل، منعطف، خلاق و دارای تفکر انتقادی لازم است در حوزه اهداف، محتوا، وسایل، روش­ها و نیز فرصت‌ها و فعالیت­های تربیتی تجدیدنظر به عمل آورند. از دیرباز طراحی برنامه درسی و ارائه موضوعات به شکل­های مختلف صورت گرفته است. در آغاز قرن بیستم متفکران تعلیم و تربیت در مسیر تلفیق برنامه درسی گام نهادند؛ اما روند مسلط در این قرن مبتنی بر رویکرد تک­رشته­ای، تکثر دروس و برنامه درسی رشته­محور بوده است. تلفیق به معنای سازگار کردن و باهم آمدن است و با تخصصی شدن و جداسازی موضوعات درسی مغایرت دارد. تلفیق، مبتنی بر نگرش کل­نگر است که سعی دارد آموزش را با زندگی روزمره فراگیر مرتبط سازد. هدف از این پژوهش، تبیین برنامه درسی تلفیقی، بیان انواع آن و چگونگی تلفیق علم و تکنولوژی در برنامه درسی دوره ابتدایی است. روش بکار گرفته شده، روش تحلیلی- استنتاجی است. بدین منظور پس از تبیین برنامه درسی و توضیح درباره تلفیق، به نمونه­هایی از تلفیق در حوزه محتوا مانند تلفیق موضوعات و دانش بنیادین، تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات با تمام حوزه­های دانش، اشاره شده است. بر اساس مطالعات و تحلیل­های انجام شده می­توان نتیجه گرفت که: با تلفیق علم و تکنولوژی در برنامه درسی به­طور عام و در دوره ابتدایی به­طور خاص، میزان یادگیری و تسلط دانش­آموز بر محتوای سازماندهی شده افزایش می­یابد و دانش­آموز بهتر می­تواند مطالب آموخته شده را در زندگی واقعی بکار گیرد.

متن کامل [PDF 286 kb]   (8425 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی |
دریافت: 1395/1/15 | ویرایش نهایی: 1400/8/22 | پذیرش: 1395/1/15 | انتشار الکترونیک: 1395/1/15

فهرست منابع
1. Brown, D & Warschauer, M. (2006). "From the university of the Elementary classroom: Student's Experiences in learning to Integrate Technology in Instruction". Technology and Teacher Education. V: 14. N: 3. P: 599-627.
2. Coombs, P. H. (1970). "What is Educational Planning"? UNESCO: International Institute for Educational Planning.
3. Dawson, C. (2008). "Web Modules. Integrating Curricula and Technology standards. AACE Journal. V: 16. N: 1. P: 20-3.
4. Eisner, Elliot, W. (1994). The Education Imagination. New York: Macmillan Publishing.
5. Freire, Paulo (1998). Pedagogy of the Oppressed, New Raised 20th. Anniversory Education. Translated by Myra Bergman Ramos. New York: Cuntinium Publishing Compony.
6. Georgescu D (2004). "Curriculum Integration". Paper Prepared in the context of the ABEGS- GASERCII Project "Curriculum Integration". IBE- UNESCO.
7. Hew, K. f. & Brush, Th. (2007). "Integrating technology into K-12 teaching and learning: Current Knowledge gaps and recommendations for future research. Educational Technology, Research and Development. V: 55. N: 3. P: 223-252. [DOI:10.1007/s11423-006-9022-5]
8. Ilan, Moshe (2000). Designing an Interdisciplinary Curriculum in Science and Technology. Science Education for Contemporary Society; Problems, Issues and Dilemas. Edited by Muriel Poisson. International Bureau of Education. Geneva, Switzerland. (27-31 March).
9. Kelly, A.V. (1989). The Curriculum theory and practices. Third edition. London: Paul chapman, Ltd.
10. Leonard, L. & Leonard, P. E. (2006). "Leadership for Technology Integration: Computing the Reality". Alberta Journal of Educational Research. V: 52. N: 4. P: 212- 224.
11. Sullivan GO. (2008). "Using the DEPTH Model to facilitate learning in an integrated science and technology pre-service primary Teacher course". Technology and Design Education. V: 18. N: 3. P: 242.253. [DOI:10.1007/s10798-007-9048-y]
12. Pilot, Albert (2000). "The concept of basic scientific knowledge: trends in the reform in the teaching of science and technology in Europe". Science education for contemporary society; problems, Issues and Dilemmas. Edited by Muriel
13. Poisson. International Bureau of Education. Genera, Switzerland. 27-31. March.
14. Seam, Julie Reinhardat (1999). A case Study of a mathematics teacher's and science teacher's use of teacher wisdom in integrating middle school mathematics and science content. PH.D thesis. Indiana University.
15. Summer Villa J. & Reid G. A. (2008). "Technology Integration and Instructional Design". Tech Trends: linking Research and Practice to Impove learning. V: 52. N: 5. P: 45-51. [DOI:10.1007/s11528-008-0196-z]
16. Wescott, Doll A, Kenzal Jean L (1999). "Making our High Schools Better". New York: Martin's press.
17. Zase, Robert (1976). Curriculum, Principles and Foundations. Crowell Company.
18. Singh, LC (1993). Multiple Models of Teaching for Educators. Bikas Publishing House, New Jersey.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb