Rezaie H, Salimi Bajestani H, Kalantar Hormozi A. Investigating teachers' emotion regulation strategies in the classroom in the face of students' misbehavior. erj 2024; 15 (49) :89-119
URL:
http://erj.khu.ac.ir/article-1-1485-fa.html
رضائی حامد، سلیمی بجستانی حسین، کلانتر هرمزی آتوسا. بررسی راهبردهای تنظیمهیجان معلمان در کلاس در مواجهه با بدرفتاری دانشآموزان. پژوهش های تربیتی. ۱۴۰۳; ۱۵ (۴۹) :۸۹-۱۱۹
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-۱-۱۴۸۵-fa.html
۱- ، hamedrezaeeatu@gmail.com
چکیده: (۷۹۳ مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی راهبردهای تنظیم هیجان معلمان بر اساس مدل تنظیم هیجان جیمزگراس در کلاس در مواجهه با بدرفتاری دانشآموزان بود. این تحقیق به روش کیفی و با استراتژی پدیدار شناسی انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه پژوهش حاضر،کلیه معلمان مرد متوسطهی اول شهر کرمانشاه در سال1403بودند. نمونهگیری به روش غیرتصادفی و از نوع هدفمند مبتنی بر ناهمگنی در تدریس بود. برای رسیدن به هدف پژوهش با معلمان مصاحبه عمیق و نیمهعمیق صورت گرفت.
نتایج پژوهش نشان داد که راهبردهای تنظیم هیجان بازارزیابی مجدد شناختی و اصلاح موقعیت، راهبردهای موفق و با رضایت شغلی بالا هستند که موجب کاهش هیجانات منفی شده و سرکوب، انتخاب موقعیت و گسترش توجه راهبردهای ناموفق هستند که موجب افزایش هیجانات منفی و فرسودگی شغلی و کاهش رضایت شغلی معلمان میشود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/6/30 | ویرایش نهایی: 1404/3/3 | پذیرش: 1404/2/1 | انتشار الکترونیک: 1404/2/1