جلد 1، شماره 29 - ( 7-1393 )                   شماره 29 صفحات 61-41 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Teacher's Perspective on How to Delight Schools Considering the Physical Standards. Journal title 2014; 1 (29) :41-61
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-23-fa.html
فاضلیان پوراندخت، عظیمی صابر. بررسی دیدگاه معلمان در مورد چگونگی شاداب سازی مدارس با توجه به استانداردهای کالبدی طراحی فضاهای آموزشی. عنوان نشریه. 1393; 1 (29) :41-61

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-23-fa.html


دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (10410 مشاهده)

 نشاط و شادابی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای دانش‌آموزان و معلمان در مدارس مطرح بوده است. پژوهش‌های صورت گرفته، نشان داده‌اند که عوامل کالبدی، مدیریتی و روابط در مدرسه در ایجاد شادکامی در معلمان و دانش‌آموزان دخیل هستند. در تحقیق حاضر؛ تمرکز اصلی ما روی بعد کالبدی مدارس می‌باشد و براساس قوانین نظام آموزشی کشورمان، باید مطابق استانداردهای مصوب آموزش ‌و ‌پرورش ‌باشد. در پژوهش حاضر، قصد داریم دیدگاه معلمان را در مورد اثرگذاری استانداردهای طراحی فضاهای فیزیکی، رنگ، امکانات و بهداشت مدارس در ایجاد محیط شاداب در مدارس بررسی نماییم. برای نیل به این هدف، تحقیق به شکل توصیفی- زمینه‌یابی بوده و از یک پرسشنامه‌ محقق‌ساخته برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شده است. روایی این پرسشنامه با توجه به نظر پنج تن از اساتید تعیین شده و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ عدد 84/0 محاسبه گردیده است. جامعه‌ی آماری نیز شامل معلمان ابتدایی ناحیه چهار کرج می‌باشد که به شکل خوشه‌ای، نمونه‌ا‌ی صد نفری از آن‌ها انتخاب شده است. برای تحلیل آماری نیز از میانگین و روش t تک‌نمونه‌ای استفاده شده است. نتایج بیان‌گر آن هستند که از نظر معلمان، استانداردهای مربوط به رنگ و امکانات آموزشی مدارس تاثیر مطلوبی در شادابی معلمان و دانش‌آموزان دارند و برعکس، استانداردهای طراحی فضاهای فیزیکی و بهداشت مدارس باعث کاهش شادابی آن‌ها در مدرسه می‌گردند.

متن کامل [PDF 236 kb]   (11832 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی |
دریافت: 1395/1/15 | پذیرش: 1395/1/15 | انتشار: 1395/1/15

فهرست منابع
1. Argyle, M. (1996). The social psychology of leisur. London: Routledge.
2. Argyle, M. (2001). The psychology of happiness. London: Routledg.
3. Azimi. S.& Fazelian. P. (2013). New trends and approaches in instructional design and technology. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 82, 525 - 528. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.06.303]
4. Berry, D. S., & Hansen, J.S. (1996). Positive asset, negative affect, and social interaction. Journal of Personality and Social Psychology, 71, 796-809. [DOI:10.1037/0022-3514.71.4.796]
5. Buss, D. (2000). The evolution of happiness. American psychologist, 55, 15- 23. [DOI:10.1037/0003-066X.55.1.15]
6. Byrd, k. R., Lear, D., & Schwenka, S. (2000). Mysticm as a predictor of subjective well-being, International Journal for the Psychology of Religion. 10, 259-269. [DOI:10.1207/S15327582IJPR1004_04]
7. Diener, E., Oishi, S., & Tiandis, H. (1997). The shifting basis of life satisfaction judgements across cultures: Emotions versus norms. Journal of Personality and Social Psychology, 74, 482-93. [DOI:10.1037/0022-3514.74.2.482]
8. Huppke, R. W . (2001). Study finds community work linked to happiness. retrieved 2012, from http://archive nando time.../ O, 2107, 500045722- 500698037-503784788- O, 00. html? Printe.
9. Kuller, R. C. (1992). Health and behavior of children in classrooms with and without windows. Journal of Environmental Psychology, 12, 305-317. [DOI:10.1016/S0272-4944(05)80079-9]
10. Liaghatdar, M. J., Jafari, M., Abedi, M. R., & Samiee, F. (2008). Reliability and validity of the Oxford happiness inventory among university students in Iran. The Spanish Journal of Psychology, 11, 310-313. [DOI:10.1017/S1138741600004340]
11. Lu, L., &. Argyle, M. (1991). Happiness and cooperation. Personality and Individual Differences, 2, 1019-1030. [DOI:10.1016/0191-8869(91)90032-7]
12. Lykken, D. (1999). Happiness: What Studies on Twins Show us About Nature and Happiness Set Point. New York: NY: Golden Books.
13. Lyubomirsky, S. (2001). Why are some people happier than others? Psychologist, 56, 239-249. [DOI:10.1037/0003-066X.56.3.239]
14. Myers, D. G. (2000). The friends and faith of happy people. American Psychologist, 12, 56-57. [DOI:10.1037/0003-066X.55.1.56]
15. Phelan, R. (1998). The relationship between student and teacher perception of the organization climate of their school. Retrieved 2012, from http://www.lib. umi.com/ disserations/ previwe
16. Philips, D. L. (1967). Social participation and happiness. The Ameircan Journal of Sociology, 72, 479-488. [DOI:10.1086/224378]
17. Reiss, S. (2001). Secrets of happiness. Psychology Today, 34, 50-55.
18. Rittner-Heir, R .M. (2002). Color and light in learning. School Planning and Management, 41, 57-58,60-61. [DOI:10.1016/S0169-2046(02)00101-9]
19. Rose, R. (2000). How much dose social capital add to individual health? A survey study of Russians. Social Science & Medicine, 51, 1421-1435. [DOI:10.1016/S0277-9536(00)00106-4]
20. Ross, C. E. (1989). Explaining the social patterns of depression: Control and problem-solving or support and talking. Journal of Health and Social Behavior, 30, 206-219. [DOI:10.2307/2137014]
21. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), PP. 68-78. [DOI:10.1037/0003-066X.55.1.68]
22. Thompson, S. (2003). Color in education. School Planning and Management, 42, 30-32.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb